
Leegstand kledingwinkels in 2010 opnieuw toegenomen
Van de 220.000 winkelpanden in Nederland staat op dit moment 5,96 procent leeg. Dit komt neer op 13.259 winkels. Het aantal leegstaande panden is daarmee in twee jaar tijd met bijna 20 procent toegenomen. Net zoals vorig jaar komt de toename door de economische crisis en de consument die daardoor bezuinigt. Dit blijkt uit onderzoek van Locatus, informatieleverancier van winkelvastgoed.
Mode- en kledingwinkels
Uit het onderzoek blijkt dat vooral mode- en kledingwinkels het het afgelopen jaar moeilijk hadden om hun hoofd boven water te houden. Met name de leegstand op C-locaties nam met 12,3% fors toe, terwijl het percentage lege winkels op A-locaties met slechts 2% steeg. Dit is hetzelfde stijgingspercentage als in 2009. In de minder drukke straten in Nederland staat momenteel één op de acht winkels leeg. Naast mode- en kledingwinkels is ook de leegstand in de categorieën huishoudelijke- en luxe artikelen, wonen, detailhandel en overige financiële instelling meer dan gemiddeld toegenomen.
Winkelverkoopvloeroppervlak gestegen
Het afgelopen jaar zijn er ook weer winkels bijgebouwd. Het aantal vierkante meters winkelverkoopvloeroppervlak (w.v.o) steeg met 1,5%. Dit is een toename van ruim 430.000 m², waardoor het totaal aantal w.v.o. op 29.450.000 m² komt. Hiervan staat bijna 1.750.000 m² leeg (5,94%).
Grootste leegstand
In Limburg is de groeiende winkelleegstand het grootst (9,02 %). Daarna volgt met 7,69% de provincie Zeeland. In Noord-Holland is de leegstand het laagst. De winkelgebieden die het meest te kampen hebben met problemen zijn volgens Locatus de gemeentes Echt (21%), Schiedam (20%) en Geleen (18%). Meer leegstandcijfers kun je hier vinden.