Lijnden Fashion Tour ‘uitkomst’ in seizoen zonder beurzen
Bij de ingang van showrooms stonden handgels klaar en was ruimte genoeg om voldoende afstand van elkaar te houden, waardoor bezoek veilig langs merken kon als Camel Active, Colmar, Dstrezzed, Emily van den Bergh, Fellows United, Geisha, Haze & Finn, Para Mi, QB24 en Red Button. Voor vrouwenmodemerk Para Mi was het een speciaal moment; het merk had op Modefabriek uit willen pakken vanwege het tienjarig jubileum, maar presenteerde nu de speciale 10 Year Anniversary collectie in de eigen showroom, naast de zomercollectie 2021.
Vrouwenmodemerk Tramontana vond het vooraf lastig inschatten hoeveel aanloop er was te verwachten. “We zijn al een paar weken bezig met de verkoop, dus veel klanten hebben hier al een inkoopafspraak gehad of nog staan”, zegt accountmanager Ellen Goossens op zondag. “Maar vanochtend hadden we hier bijvoorbeeld een klant die al had ingekocht, maar nu met het winkelpersoneel de collectie kwam bekijken. Sommige klanten wilden vandaag meteen hun order plaatsen nu ze er toch waren en we hebben op zondagochtend ook al meteen twee nieuwe klanten over de vloer gehad. Dus het werkt toch wel, zo’n open huis.”
Positief
Eén van de initiatiefnemers van dit event is Otto Klein van Collections (oa. Ichi, Freequent en Sisters Point). Hij is met zijn showrooms sinds een halfjaar in Lijnden gevestigd en hoorde van zijn klanten dat ze behoefte hebben om collecties te bekijken om zo te kunnen bepalen hoe ze hun budget gaan verdelen, vertelde hij vooraf aan Textilia. Als we hem spreken op maandag – die drukker was dan de zondag – is hij positief gestemd over het verloop van dit event. Het is in zijn showroom dan ook gezellig druk met retailers die tussen de rekken snuffelen en modellen die rondlopen in de zomermode van 2021. “Ik ben zeer tevreden”, zegt hij. “We hebben beide dagen genoeg aanloop en mensen vinden het toch fijn om collecties te zien en elkaar live te ontmoeten.”
‘Uitkomst’
Frank Hageman van Gilsing Herenmode in Didam bracht zondag een bezoekje aan de Lijnden Fashion Tour. “We missen dit seizoen toch alle indrukken die we normaal op de beurzen opdoen en ik vind het heel belangrijk om alle collecties gezien te hebben voordat ik ga inkopen. Dus die open dagen zijn voor ons een uitkomst. Wij trekken er een dag voor uit vandaag.” Ook Petra Lodewijk van Petra Lodewijk Mode in Franeker bezoekt de Lijnden Fashion Tour om zich te oriënteren op de nieuwe collecties. “Ik blijf twee dagen en ik pak ook meteen de andere open dagen mee. Ik heb deze week ook deelgenomen aan de Digital Fashion Week. Ik vind het heel positief om in deze periode te ervaren dat veel zaken ook goed digitaal kunnen en ik hoop dat dat voor een deel mogelijk blijft. Maar er blijft altijd behoefte om de collecties te zien en te voelen en mensen te ontmoeten, vandaar dat ik nu twee dagen op pad ben om bij de merken langs te gaan.”
Fellows United Hide & Jack Haze & Finn
Nieuwe klanten
Een voordeel van deze fashion tour is dat het winkeliers de mogelijkheid bood om alle merken vrijblijvend binnen te stappen. Een kans die benut werd, vertelt onder anderen een medewerker bij Dstrezzed, die daardoor een aantal nieuwe klanten kon noteren. Toch klonk er ook wat teleurstelling hier en daar over de opkomst van het aantal winkeliers die het – zo klinkt het – zich toch goed moeten voorbereiden op volgend zomerseizoen. De onzekere toekomst, waar een tweede coronagolf en minder inkomsten op de loer liggen zijn daar volgens de deelnemende ondernemers die wij spraken, debet aan. “Winkeliers zijn ook voorzichtig wellicht”, denkt Patrick Gremmen van Camel Active. “En dat is ook begrijpelijk in deze tijd.” Het deed echter niets af aan de gezelligheid die de modebedrijven wisten te creëren met hun zomerse collecties, lekkere hapjes, shuttleservice en mooi gestylde showrooms.
Camel Active Dstrezzed