Lois Jeans wil 11 winkels openen
De naam van de eerste winkel verraad de retailambities van het merk al: Lois Galería No Uno. Vertaald naar Nederlands: de Lois galerie/warenhuis nummer één’. Arthur van Rongen, mede-eigenaar/creatief directeur van Los Hermanos Azules, licentiehouder van Lois Jeans: “Inderdaad, er zit meer in de pijplijn. De komende drie jaar staan elf vestigingen op de planning. De eerstvolgende winkelopening staat gepland voor het voorjaar van 2018, in Oslo.”
Noorwegen
Van Rongen verklaart: “De verkoop in Noorwegen gaat erg goed. We hebben er een succesvolle agent, die persoonlijk fan is van Lois Jeans. Dat helpt. Daarnaast zijn we er goed gepositioneerd. We liggen er naast mooie, kwalitatief hoogstaande merken als Acne, Chloé en Margiela.” Waar de overige Lois-zaken komen is nog niet bekend.
Volledige collectie
Hoewel Lois Galería No Uno in de Amsterdamse Pijp sinds afgelopen maart open is, is de winkel sinds een aantal weken pas echt af. In juni werd een nieuwe pui geplaatst en sinds dit najaar is de volledige collectie er verkrijgbaar. Van de bekende flared jeans, meer modische modellen, T-shirts en jacks tot boeken, zelfontworpen meubels, schoenen, sieraden, parfum en Spaanse olijfolie. “Tijdens onze (beurs)reizen kijken we steeds of we nog interessante producten voor de winkel zien”, vertelt Van Rongen. “Spaanse merken hebben door de Spaanse oorsprong van Lois de voorkeur. Maar eigenlijk alles wat bijzonder is en bij het merk past, kan een aanvulling zijn.”
Informatiebron
De eigen winkel is – zoals zo vaak – ook voor Lois een waardevolle informatiebron. Van Rongen, die vrijwel dagelijks zelf klanten op de winkelvloer helpt: “We verkopen veel flares en jassen. Ook bij de opening van de Amsterdamse Hudson’s Bay vielen onze flared jeans op. In het eerste weekend werden er vijftien high waist bell bottoms verkocht. Een topscore. Onze flare is echt weer een essential, bij een warenhuis, boetieks en in onze eigen winkel. In de Galería zie ik verder dat er veel meer balans is tussen de mannen- en de vrouwencollectie. Meer dan in de wholesale.”
Mannencollectie
De komende tijd ligt de focus van het merk meer op de mannencollectie. Er is een nieuwe salesmanager aangetrokken en aan de uitbreiding van de lijn wordt gewerkt. “De logo-shirts en drukke prints verruilen we steeds meer voor goede sweats, jeans zonder stretch in drie fits – loose, slim en regular – cropped fits en een aantal statement pieces per seizoen. Kijkend naar onze statistieken zien we genoeg kansen. Online verkopen we namelijk het meest aan jongeren en mannen, terwijl in fysieke winkels negentig procent wordt gekocht door vrouwen.”
Kijk binnen in de eerste Lois Galería No Uno in Amsterdam, waar de winkel, hoofdkantoor, atelier en showroom (in de ruimtes achter de winkel) verenigd zijn.