TOP

Luxe producten steeds vaker online verkocht

Luxe producten zoals tassen, brillen en designerkleding worden steeds vaker via het internet gekocht. De merken beginnen dit steeds meer in te zien. Het idee dat luxe merken alleen maar in winkels verkrijgbaar zijn is achterhaald.

De consument heeft de weg naar luxe artikelen op het net gevonden. Volgens De Telegraaf groeien de sites waar verschillende merkitems verkocht worden, zoals Yoox en Net-a-porter, in rap tempo. Ook doen merken zelf steeds meer moeite om op het web goed te verkopen. Zo was na de Burberry-show in Londen al meteen online kleding te bestellen en kunnen bezoekers van de site van Polo Ralph Lauren het commentaar van modejournalisten lezen. Ook deze kleding is met een muisklik te bestellen.

Online aankopen gestegen

Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Bain & Company zijn luxe aankopen via internet met 20% gestegen naar 3,6 miljard euro. Dit is een klein aandeel van het totaalbedrag, maar wel opvallend. De totale industrie maakte namelijk een omzetdaling mee van 10%. Vermogende consumenten brengen volgens het onderzoek steeds meer tijd door op internet en de luxesector omarmt dit verkoopkanaal dan ook steeds meer.

Goed imago

Toch zien luxe merken ook de nadelen van webwinkelen, meldt de krant. Het aantal nepartikelen dat online te verkrijgen is blijft groeien en steeds meer merken slepen producenten van nepproducten voor de rechter. Ook blijven merken selectief in welke webshop zij hun producten aanbieden. Zo moet een site een goed imago hebben.