
Mannen shoppen vaker online onder werktijd dan vrouwen
De meerderheid van de vrouwelijke werknemers vindt het ongepast en vervelend als een collega onder werktijd shopt, terwijl mannen hier minder problemen mee hebben. Dat verklaart de uitkomst van het onderzoek van Kortingscode.nl dat mannen vaker online onder werktijd shoppen dan vrouwen.
Kleding en plichtsbesef
“Vaak wordt online shoppen geassocieerd met het kopen van kleding, vooral door vrouwen. Er wordt minder snel gedacht aan elektronica, gadgets, gereedschap, eten en reizen. Dit zijn producten die juist door mannen worden aangeschaft.” Dat en het grotere plichtsbesef van vrouwen is de verklaring van Jelle van der Bij van Kortingscode.nl voor de uitkomst van het onderzoek.
Generatiekloof
Online shoppen onder werktijd is vooral onder jongeren populair. Bijna de helft zegt zich weleens online te oriënteren of een product te kopen in de baas zijn tijd. Naarmate de leeftijd oploopt, wordt er minder geshopt. Van de veertigers shopt slechts een kwart online tijdens werktijd en onder 56-plussers is dit nog minder.
Bezorging op werk
Een tiende van de online shoppers heeft zijn aankopen weleens op zijn werkplek laten bezorgen. Vooral onder jongeren is dit populair. Oudere shoppers laten hun bestelling het liefst thuis bezorgen.
“Dat relatief weinig mensen hun bestelling op het werk laten bezorgen, zou kunnen komen omdat ze het vervelend vinden dat collega’s kunnen zien wat zij besteld hebben”, aldus Van der Bij.