TOP

‘Margedruk kindermode enorm’

"De margedruk in het kindermodesegment is enorm", stelt branchemanager Dave Quadvlieg over 2011. De CBW-Mitexcijfers van kindermodeondernemers werden op 7 februari 2012 bekend gemaakt.

Kindermode-ondernemers aangesloten bij CBW-Mitex noteerden in 2011 5,6% minder omzet dan in 2010. Het is het vierde jaar op rij dat er een min in de boeken gaat. In 2010 werd 1,4% minder omgezet dan in 2009. In 2009 werd er 2,1% minder omgezet dan in 2008 en in 2008 3,7% minder dan in 2007. In het tweede en derde kwartaal van 2011 was het segment er het slechtst aan toe met omzetminnen van 8,1% en 8,7%. Toch kwam de omzetontwikkeling in het eerste en vierde kwartaal niet boven nul (-2,2% en -1,3%). Waarbij aangetekend dat in de kindermode geldt dat de weidewinkels het beter doen dan kleinere winkels. De totale modedetailhandel belandde in 2011 eveneens in de min. Er werd 6,2% minder omzet gerealiseerd.

Dagenlang geen klanten
“De kindermoderetailer vertoeft in een lastige markt. Er zijn winkels waar dagenlang letterlijk geen klant binnenkwam”, aldus branchemanager Dave Quadvlieg. “En de klanten die wel kochten, hielden het bij een of twee stuks terwijl daar eerder veel minder op werd gelet.” De kindermode kampt met een enorm druk op de marges, ook omdat de stijging van de productiekosten meer gevolgen gehad dan gepland, volgens CBW Mitex. “Helaas ligt er niet altijd een plan over samenwerking met de leverancier. Daarbij komt dat de online verkoop van kindermode, zowel tussen consumenten onderling, als tussen consument en webretailer de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen. Die omzet komt echt niet terug naar de traditionele winkelier”, meent Quadvlieg.

Omzetimpuls creeren

De uitdaging ziet Quadvlieg in het vinden van de beste balans tussen voororderen en bijkopen in het seizoen en daarbij het vinden van de juiste prikkelmomenten richting de consument. Hij verbaast zich over retailers die niet weten dat een gerichte mailing rond het moment dat de kinderbijslag wordt gestort heel effectief kan zijn. “Terwijl anderen wel weten wanneer je als winkelier de regie over de omzetimpulsen kunt voeren,” besluit Quadvlieg. Het persbericht van CBW-Mitex rept in dit verband over de consument (moeder en/of kind) die het totaalbeeld wil zien en ook in die beleving wil kopen.

“Iedereen weet dat het anders moet in de detailhandel”, aldus CBW-MITEX voorzitter Jan Meerman. “Horizontaal samenwerken met collega’s, verticaal met leveranciers en buiten de bedrijfskolom met heel onverwachte partners. Er is veel meer mogelijk dan gedacht. Low-budget retailmarketeers hebben vaak de creatiefste ideeën.”

Lees met betrekking tot betere marges ook het artikel Muy Malo en Bengh: later uitleveren graag!