TOP

Matinique terug naar de roots met nieuwe X-lijn

Matinique presenteerde vandaag 1 mei de nieuwe X-lijn ter ere van het 40-jarig bestaan. Het Deense merk keert met deze collectie terug naar de roots, naar het kenmerkende cleane handschrift waarmee het in de jaren '90 bekend werd.

Designer van Matinique, de Engelsman Jan Booth, presenteerde de nieuwe X-lijn voor een aantal prominente modejournalisten en bloggers vanaf de 32ste etage van de Amsterdamse Rembrandt Toren. De collectie kenmerkt zich door een cleane look met subtiele details, zoals geprinte knopen en een horizontale naad over de breedte van de overhemden (€80). Eyecather is een colbertjasje (€240)waarvan de ruitjes op de stof zijn geprint, een innovatieve techniek van de Duitse stoffenfabrikant Sieger. Het binnenwerk is met de hand genaaid in Roemenië, de stof komt uit Italië. “We halen steeds meer productie van Azië terug naar Europa”, legt Booth uit. “In Europa zijn veel goede fabrikanten die iets duurder zijn dan  de Chinese, maar uiteindelijk besparen we op transport- en invoerkosten.” Met de collectie wil Matinique een brug tussen casual en dress slaan, maar bovenal het oude handschrift weer terugbrengen. “De look van deze lijn implementeren we de komende tijd in de rest van de collectie. Het draait weer om tailoring en de kenmerkende cleane stijling.”

Waar was Matinique?
In de jaren ’90 was Matinique populair onder jonge mannen en genoot het van een grote naamsbekendheid, in tegenstelling tot vandaag waar het merk vrijwel niet meer zichtbaar. Communicatiemedewerker Julia Lahme verklaart: “Tijdens de reorganisatie bij IC Company’s werd er bespaard op het marketingbudget, maar dat verandert nu. Om de nieuwe lijn te introduceren en promoten richting de consument starten we met een campagne en advertenties in bladen.” Designer Booth vertelt daarbij dat de collectie versnipperd en te casual was geworden. Met de X-lijn, die in augustus op de markt verschijnt, willen ze weer voet aan grond krijgen.

Niet alle 80 Nederlandse wholesalepunten gaan de overigens collectie verkopen. Lahme: “We richten ons op de exclusievere winkels, vanwege de iets hogere prijsrange van de items. Wel ligt de lijn bij de vijf eigen winkels en webshop.”