TOP

Merk te zien op Modefabriek: Anne de Grijff

De beurzenperiode is dé tijd om op zoek te gaan naar nieuwe merken. Daarom zet Textilia in aanloop tot de Modefabriek (22 - 23 januari) ontwerpers in de spotlights. Dit keer is het de beurt aan Anne de Grijff.

Leeftijd: 33   
Land: The Netherlands   
Collectienaam winter 2012-2013: Anne de Grijff Fall/Winter 2012
Segment: vrouwenmode
Opleiding: Amsterdam Fashion Institute, Fashion & Design
Website: www.annedegrijff.com

Wat inspireert je? “Mode als expressievorm sluit aan op mijn persoonlijkheid, omdat mijn ontwerpen net als ik in beweging moeten zijn en derhalve gedragen moeten worden. De emotie in deze verhalen wordt versterkt door degene die het draagt. Elk design vertelt een individueel verhaal en draagt zo iets unieks bij aan de complete bundel van de collectie. Ik heb een voortdurende fascinatie voor de meest uiteenlopende materialen. Ik werk hier niet alleen mee om tot een eigen vormentaal te komen en de eigen signatuur te duiden, maar met name om de interactie tussen materiaal en vorm te leren begrijpen en deze (uiteindelijk) in te zetten in het ontwerpproces.

“Het gedachtegoed van de Stijl als ook de experimentele werkwijze van het Bauhaus zijn daarom belangrijke bronnen van inspiratie.  In navolging van de Bauhaus ideologie richt óók ik me op het vormgeven van ruimte, alhoewel ik dit vanuit een engere definitie van ruimte doe: ik richt me niet op de plaats van het gebouw in de leefomgeving van de mens en haar effect, maar  op de ruimte in en om het (vrouwelijk) menselijk lichaam.”

Hoe ziet je collectie er uit? “Lagen vormen een terugkerend element in mijn collecties. Denk hierbij aan opgebouwde lagen in plooiverwerkingen of aan gelaagde drapes en volumes die te verplaatsen zijn of  open worden gepeld. Door de kledingstukken te lagen, te veranderen of  te ‘pellen’, wordt er diepte gecreëerd wat een gevoel van puurheid teweeg brengt bij de drager. De betekenis verandert voortdurend en zie je pas door het ontwerp te dragen of er langer naar te kijken.

Wat is het key-item van de collectie? “Dat is nog een verassing!”

Wat is jullie droom? “Mijn grootste droom is om te kunnen blijven doen wat ik nu doe en dat ik hiermee “voor mij” de juiste mensen ga bereiken. “