Merken zetten zich massaal in voor Haïti
Naast de landelijke campagne op radio en tv om de slachtoffers van de aardbeving in Haïti te steunen, komen ook steeds meer ketens en zelfstandigen met acties. Zo doneert lingerieketen Hunkemöller bij iedere aankoop in Nederland 1 euro aan giro 555. Hiermee hoopt de keten een steentje bij te dragen aan de wederopbouw van het getroffen gebied. Modemerk Esprit start een internationale hulpactie voor Haïti en doneert bij elke aankoop ook 1 euro aan S.O.S Kinderdorpen in Haïti.
Zelfbedachte acties
Verder heeft het merk Timberland een internationale actie opgezet. Het merk laat kunstenaars kunstwerken van rubber maken, die later geveild worden. Deze opbrengst gaat naar het goede doel. Ook gaat er bij Timberland weer 1 euro per aankoop naar giro 555. Het schoenenmerk Lord Winston pakt het groter aan, zij doneren 40 euro per verkocht paar en hopen zo 10.000 euro op te halen.
Zelfstandige winkeliers
Daarnaast willen zelfstandige winkeliers ook een steentje bijdragen. Zo heeft een sportwinkel voor alle 747 actieve werknemers 5,55 euro gespaard. Dat komt neer op een bedrag van 4145,55 euro en steunt de winkel Anne Dress in Breda de slachtoffers in Haïti met 5 euro per aankoop. Verder heeft Fashion & Museum District in Amsterdam aangegeven geld te verzamelen voor het goede doel. Zaterdag zal een groot deel van de winkeliers in P.C. Hoofdstraat en de Van Baerlestraat in Amsterdam 5% van de omzet op giro 555 storten.
Landelijke actie
Donderdag 21 januari organiseerden publieke en commerciële omroepen van 20.30 tot 22.00 uur een televisie-uitzending. Zeven radiostations werkten samen in een gezamenlijke uitzending tussen 6.00 uur en 21.00 uur. Mede dankzij minister Bert Koenders van Ontwikkelingssamenwerking is het opgehaalde bedrag uitgekomen op 83 miljoen euro.