Mijn shop is top: Ins and Outs in Breda
Om het tienjarig bestaan te vieren, was het op 9 november feest bij Ins and Outs. Sjoukje en Jolande hadden de rode loper uitgerold, er was live muziek en er waren stylistes die gratis kleur en stijladvies gaven. Klanten waren welkom tot 24.00 uur ‘s avonds.
Sjoukje en Jolande zijn voormalige collega’s bij een reisorganisatie en runnen hun winkel samen alweer tien jaar. “Het geheim van ons succes is op hoofdlijnen een combinatie van enthousiasme en commercieel ondernemen. Maar natuurlijk draagt ook de formule een steentje bij.”
Een deel van de kleding voor dames, kinderen en baby’s mag dan tweedehands zijn, Ins and Outs is heel selectief. Het gaat om merkkleding in het midden- tot hogere segment De 100 vierkante meter tellende winkel is ook nog eens bomvol, met gemiddeld drieduizend kledingstukken plus zo’n tweehonderd paar kinderschoenen aanwezig op de schappen. En er is dagelijks nieuwe aanvoer van kleding van inbrengende klanten. Ins and Outs verkoopt niet alleen kleding, maar ook kinderschoenen. Deze worden in consignatie genomen van verschillende agenten en winkels! De schoenen komen twee keer per jaar binnen, volgens het seizoen.
Ins and Outs verbindt op een slimme manier vraag een aanbod. “We nemen mooie kleding, zowel nieuw als tweedehands, in consignatie en de verkoper kan het verkoopproces thuis volgen via internet. De koper kan bij ons terecht voor verschillende stijlen. Een combinatie van een broek van Tommy Hilfiger, een top van Isla Ibiza top en Sendra laarzen is niet vreemd bij ons! Onze kinderschoenen voor de helft van de normale winkelprijs zijn al jaren een verkoophit en inmiddels krijgen we zoveel schoenen binnen dat we deze gedurende de eerste tien dagen vanuit onze loods verkopen. Daarna gaat de verkoop van de niet-verkochte modellen verder in onze winkel.
Toch leveren ook de locatie en de openingstijden waarschijnlijk een bijdrage aan het succes. “We zitten in een zijstraat van de hoofdwinkelstraat, tegenover de parkeerplaats van Albert Heijn. Wij zijn alle dagen open, dus ook maandagochtend en hebben regelmatig koopzondag. Qua uitstraling is onze winkel laagdrempelig.” Een actief klantencontact doet de rest. “Wij houden onze klanten op de hoogte van acties via een wekelijkse nieuwsbrief, maar ook Facebook en Twitter. Dat we klantgericht zijn spreekt eigenlijk voor zich, maar is toch het vermelden waard.”
“Ondanks alle sombere voorspellingen in de detailhandel zijn wij nog superenthousiast”, vertellen Jolande en Sjoukje. Tien jaar na de opening vertoont de omzet bij Ins and Outs nog altijd een stijgende lijn. Het duo wil begin 2013 de webshop openen. Het doel is daar de kinderschoenen te gaan verkopen. Monstercollecties van kinderschoenen zijn volgens Jolande en Sjoukje altijd welkom. Ook agenten kunnen contact opnemen. “Zij krijgen de helft van onze verkoopprijs”, verklapt het duo.