Mobiel internet gebruiken tijdens het shoppen
Volgens het recente ‘Mobile Shopping Framework’ onderzoek van Nielsen en Yahoo is maar liefst 90% van de consumenten met internet op hun mobiele telefoon online terwijl ze aan het winkelen zijn. Bovendien is de helft hiervan ook daadwerkelijk via het internet bezig met iets wat met het winkelen te maken heeft. Bijvoorbeeld het maken en/of doorsturen van foto’s van producten naar vrienden of familieleden (48%). Maar ook voor het opzoeken van informatie over de mogelijke aankoop (16%).
Applicaties
Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten behoefte hebben aan mobiele applicaties voor tijdens het winkelen, met name wat betreft prijzen, functies en kortingen. Retailers doen hier in de praktijk echter nog niet veel mee. Terwijl hier absoluut kansen liggen, want wellicht benader je sommige consumenten beter en makkelijker via hun telefoon dan via het winkelpersoneel. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een speciale actie voor iedere klant die je winkel binnenstapt via de mobiele telefoon (een uur lang korting op een aantal geselecteerde producten) of een applicatie waarmee consumenten codes op kledingstukken kunnen scannen en informatie kunnen opvragen over de prijs, combinatiemogelijkheden, wasvoorschriften en welke maten er nog op voorraad zijn.