
Modefabriek: opvallende mannenmodetrends en –merken
Ook dit keer stonden er op de Modefabriek de nodige bekende mannenmodemerken. Zo koos Van Gils voor de tweede keer op een rij – na een lange tijd afwezig te zijn geweest – weer voor de beurs. Het merk toonde er opnieuw een capsulecollectie in samenwerking met DJ Dannic. De nieuwe SS18-collectie bestaat uit aan de ene kant wat klassiekere items zoals een pakken van linnen en seersucker en aan de andere kant meer smart casual looks, bestaande uit een gestreept jasje en een effen witte broek.
Van Gils
Surfplanken
KHRKTR, een nieuw mannenmodemerk dat een alternatief wil bieden voor het pak, toonde zijn eerste collectie aan pers en inkopers. De SS18-collectie van het nieuwe label bestaat uit vooral veel smart casual mannenmode zoals jasjes, shirts en broeken / jeans die met elkaar gecombineerd kunnen worden. Voor hun stand hadden de twee oprichters van het merk, Melvin Spaargaren en Stefan Compeer, hun gezamenlijke liefde voor surfen als uitgangspunt genomen. Zo stonden er op hun stand houten surfplanken met daarin het logo van KHRKT gegraveerd.
Over de opkomst tijdens de Modefabriek waren de mannen erg tevreden. “We hebben een goede eerste beurs gedraaid,” vertelt Spaargaren. “Er lopen veel goede winkeliers rond, die ook bij ons zijn langsgeweest. Veel retailers waren enthousiast over onze eerste collectie en komen terug bij ons in de showroom, dus dat is erg leuk.”
KHRKTR
Cocktail
Een ander mannenmodemerk dat zijn primeur maakte op de Modefabriek was New in Town. Dat merk had een grote stand in hal C waar je niet omheen kon. Daar toonde het merk een mix van casual en smart casual mannenmode waarbij zomerse kleuren als zalmroze en zachtgroen in het oog sprongen.
De prijzen van de items liggen op €159-179,- voor een colbert en €69-79 voor een shirt. ‘Qua merkumfeld kunnen we liggen bij merken als Minimum en Samsøe & Samsøe, maar ook bij een BOSS of Calvin Klein,” vertelt country manager Joost de Jager. “Terwijl anderen het weer goed vinden passen smart casual mode van Blue Industry en Matinique. Het is echt een cocktail.”
Exotisch
Een opvallende trend, die we eerder ook al op de Pitti zagen, zijn overhemden met exotische dessins. Zo zagen we zelfs bij een merk als Matinique – normaliter vrij minimalistisch qua design – bloem-, vlinder en bladmotieven op shirts voorbijkomen.
Matinique
Retro
Een andere trend die niet voorbij lijkt te zijn is de hang naar retro vormen, accenten en kleuren. Deze trend uit zich bijvoorbeeld in een nieuw type kledingstuk: een item dat tussen de polo en een shirt inzit in retro bruin dat we in de nieuwe collectie van Selected zagen. Daarnaast zien we nog steeds veel knitted polo’s met al dan niet gestreepte boorden.
Selected
Groen
Er is één kleur dat echt niet mag ontbreken in de zomer van 2018 en dat is groen. En dan hebben we het niet over het standaard felgroen, maar om zacht olijfgroen dat we in veel collecties tegenkwamen. Vooral linnen overhemden en jasjes in die tint zijn een goede aanvulling op al het ‘veilige’ donkerblauw en grijs.
Selected