TOP

Nederlandse lopers maken af waar ze aan beginnen

Dit jaar is het alweer 2.500 jaar geleden dat de marathon voor het eerst werd gelopen. Met behulp van resultaten uit Europees onderzoek onder 3.500 Europeanen, probeert hardloopmerk Asics met de Asics Marathon Popularity Index (AMPI) te verklaren waarom deze race van 42,195 km is uitgegroeid tot de meeste herkenbare wedstrijd aller tijden. Verrassend is dat bijna 21 procent van de Europeanen het prima zou vinden wanneer het een langere race zou worden.

De Asics Marathon Popularity Index (AMPI) wordt berekend door het percentage hardlopers dat een marathon heeft gelopen, te vermenigvuldigen met het percentage dat een land aan bewondering en respect voor marathonlopers heeft. Het resultaat wordt vervolgens gedeeld door 100 om de AMPI-waarde te verkrijgen. Nederland is overduidelijk een jong marathonland gezien de nog wat lage score op de index. Opvallend: Nederlanders maken af waar ze aan beginnen: 99 procent van de Nederlandse marathonlopers loopt de race helemaal uit, dit in vergelijking met de Spanjaarden van wie 85 procent de race uitloopt. Gemiddeld heeft 23 procent van de Europese hardlopers een marathon gelopen en heeft 74 procent veel bewondering en respect voor collega-hardlopers die deze race hebben uitgelopen. Dit geeft Europa een indexscore van 17.

Zuid-Europeanen lopen graag

Italië en Spanje staan duidelijk aan de top, meer dan 30 procent van de Spaanse en Italiaanse hardlopers heeft een marathon gelopen (vergeleken met slechts 6 procent van de Nederlanders). Met een score van meer dan 70 procent voor de bewonderingfactor komen zij uit op een indexscore van 22. De Britten hebben nog meer respect voor hardlopers (77 procent, vergeleken met 71 procent van de Spanjaarden). Maar aangezien slechts 16 procent van de Britse renners zelf ooit een marathon heeft gelopen, staat de Britse indexscore met 12 als één na laatste op de AMPI-lijst.

Eindstreep in zicht

Ongeveer 6 procent van de Nederlandse hardlopers heeft ooit een marathon gelopen en 57 procent heeft bewondering voor een marathonloper. Hiermee eindigt Nederland als laatste op de lijst met een indexscore van 3. Dit kan verklaard worden door het feit dat Nederland een relatief ‘jong’ hardloopland is1. Maar starten ze een marathon, dan finishen ze ook: slechts een heel klein percentage van de Nederlandse marathonlopers haalt de eindstreep niet bij een marathon (1 procent). De Spanjaarden kijken daar anders tegenaan: zij gaan in groten getale van start maar 15 procent hiervan gaat niet over de finish.

Marathon doel?

Volgens de meeste Europeanen zit het succes van de marathon hem in het doel van de race: een derde beschrijft het als een wedstrijd waar de finish behalen het doel is. Ongeveer 27 procent vindt dat het prestige van de race wordt ontleend aan het feit dat het een Olympisch icoon is en de oorsprong ervan teruggaat tot aan de Griekse mythologie. Mannen voelen zich vooral aangesproken door de verhalen rondom de marathon (18 procent versus 15 procent van de vrouwen), terwijl vrouwen eerder vinden dat het om snelheid en discipline gaat. Zij geloven zelfs dat marathon Latijn is voor ‘snel rennen’.

Geschiedenisles

De Italianen zijn meer op de hoogte van hun klassiekers dan andere Europeanen. Van hen weet 46 procent wanneer de eerste race werd gelopen, vergeleken met slechts 28 procent van de Britten. De meeste Europeanen denken dat de marathon werd geïntroduceerd in 1896 tijdens de moderne Olympische Spelen. De legende van Pheidippides is welbekend bij 80 procent. Vijfentwintighonderd jaar geleden werd de Griekse soldaat Pheidippides, een Atheense gezant, naar Sparta gestuurd om hulp te vragen toen de Perzen Marathon (Griekenland) binnenvielen. Hij rende 240 km (150 mijl) in twee dagen. Daarna rende hij de 40 km (25 mijl) van het slagveld bij Marathon naar Athene om de Griekse overwinning op Perzië in de strijd om Marathon aan te kondigen met de woorden “Nεvικ?καμεv” (“We hebben gewonnen”). Daarna zakte hij ineen en stierf ter plekke van uitputting.

Hardloop rituelen

Zestig procent van de Europeanen heeft een ritueel voorafgaand aan een race: focussen op de strijd die ze voor de boeg hebben, luisteren naar muziek en praten met andere hardlopers zijn de 3 belangrijkste rituelen. Verder heeft 72 procent een gewoonte of ritueel na een race waaronder veel water drinken en rusten. De Nederlanders en Duitsers gaan een biertje drinken (15 procent), terwijl de Spanjaarden meteen iemand bellen om de overwinning te melden. Als na 2.500 jaar het een goed moment zou zijn om de specificaties van een marathon te heroverwegen, dan zijn het de Grieken en de Nederlanders die vinden dat er niets aan dit evenement veranderd mag worden. Het is verrassend dat bijna 21 procent van de Europeanen het prima zou vinden wanneer het een langere race werd en 11 procent van de Italianen vindt zelfs dat hij langer dan 50 km mag zijn.

1Uit onderzoek van 2009 bleek dat een derde van de Nederlanders minder dan een jaar geleden is begonnen met hardlopen, vergeleken met 18 procent van de Italianen en 22 procent van de Spanjaarden.