
Nieuw blazermerk voor vrouwen: MyGuapa
Hoe kwamen jullie op het idee?
“Marcia heeft het idee voor MyGuapa bedacht en ontwikkeld. Ze vond blazers altijd zo basic en saai. Zij komt zelf niet uit de mode, maar uit het onderwijs. Daarom heeft ze mij benaderd om het verder samen in de markt te zetten. Ik kom wel uit de mode, ik was hiervoor directeur van Duthler en Hout-Brox. Sinds september is ons merk op de markt. Marcia doet het ontwerp en de verkoop, ik begeleid de productie en de marketing.”
Hoe werkt het precies?
“Je koopt een blazer en daar kun je fancy revers bijkopen die je er dankzij een blinde ritssluiting op kunt zetten. De blazer is uitgevoerd in een mooie kwaliteit en met een goede pasvorm. De prijzen liggen in het hogere segment, vanaf €229 voor het jasje en van €79 tot €99 voor de revers. Er is één model in een aantal kleuren en kwaliteiten en we hebben momenteel zo’n 12 revers: met knopen, studs, bont of pailletten. Zo heb je iedere keer een ander jasje.”
Hoe vaak wisselt het aanbod?
“De blazer in blauw en zwart loopt elk seizoen door, daarnaast variëren we in het seizoen met nieuwe materialen, kleuren of pasvormen. We brengen voor de zomer bijvoorbeeld een wat kortere blazer in een lichte kleur. Maar de basis van de blazers blijft hetzelfde. Met de revers kunnen we vernieuwen. We werken vanuit voorraad, dat maakt het makkelijk nabestellen.”
Hoe is het merk ontvangen?
“We hebben na één seizoen 15 verkooppunten in Nederland. Dit zijn hoogwaardige modezaken, zoals De Duif Mode in Winterswijk en Van Alem Mode in Amsterdam. De desbetreffende inkopers waren zo enthousiast over het product. Ze vonden het uniek, iets heel anders. Wat winkeliers er sterk aan vinden is dat je op de winkelvloer een verhaal hebt richting de klant. Het is bij de eerste verkooppunten zo goed verkocht, dat het niet aan te slepen is. Onze klanten blijven nabestellen. Dat was voor ons fantastisch om mee te maken. Er is ook al interesse vanuit het mannenmodesegment en van over de grens.”
Er is wel een actieve rol voor de winkelmedewerkers weggelegd bij de verkoop….
“Klopt, maar de meeste retailers hebben een goed klantenbestand. Als je dat op orde hebt, kun je makkelijk zien wie zo’n blazer heeft gekocht en haar gericht informeren als er nieuwe revers binnen zijn. Dat heeft goed gewerkt. We hadden één klant die maar bleef nabestellen. Die had aan 30 van haar klanten de blazer verkocht en daarvan zijn er 25 teruggekomen om nieuwe revers te kopen. Samen met retailers organiseren we verder MyGuapa Events, zoals Tapas & Fashion, om het merk onder de aandacht te brengen bij de consument.”