TOP

Nieuw concept voor Mud Jeans

Mud jeans is jarig en lanceert tijdens het eenjarig jubileum een nieuw concept: Lease a Bag. Voor een vast bedrag per maand kunnen consumenten tassen van gerecycled materiaal aanschaffen. De tassen zijn ontworpen door voormalig soapacteur Rick Engelkes.

Mud Jeans introduceerde het nieuwe tassenconcept tijdens een jubileumfeest op 14 april 2014 bij Pllek Amsterdam op de NDSM-werf, een voormalige loods die is omgebouwd tot creatieve, duurzame hang-out. Leasers van het eerste uur, retailers en pers zijn uitgenodigd om de lancering van het nieuwe leaseconcept bij te wonen.

Leaseconcept
Een jaar geleden introduceerde Mud Jeans het concept ‘Lease A Jeans’ en in oktober 2013 volgde ‘Lease A Fleece’.  De klant betaalt eenmalig een instapbedrag van 20 euro om daarna 5,95 per maand te betalen en kan daarmee een broek, sweatshirt of tas huren. Na een jaar kiest de klant ervoor om de het product te houden en betaalt vier termijnen van 5,95 extra of stuurt het terug waarna het weer gerecycled wordt. Volgens Bert van Son, directeur van Mud Jeans, heeft het merk inmiddels 3000 leasebroeken afgezet. “Dat geeft aan dat de consument klaar is voor ons concept, waarbij gebruik belangrijker is dan bezit.”  

Tassencollectie
Tijdens het feest wordt de nieuwe tassenlijn gepresenteerd.  Rick Engelkes tekende de mannencollectie. De vrouwencollectie komt later dit jaar uit. De voormalig soap-acteur heeft een opleiding gevolgd aan de Charles Montagne academie en een aantal jaar als ontwerper gewerkt in Parijs. “Lease A Bag is een fashionconcept dat bewijst dat duurzaamheid, fashion en hoge kwaliteit goed samengaan,” vertelt Engelkes in een persbericht. “Toen Mud Jeans me benaderde om de tassen te ontwerpen wilde ik me hier graag aan verbinden.”

De collectie bestaat uit twee modellen, de Amsterdam city bag  en de San Francisco travel bag, en zijn gemaakt van gerecycled denim, gerecyclede airbags en restleer uit de meubelindustrie. “Het werken met gerecycled materiaal was een uitdaging,” vertelt Engelkes tijdens de presentatie. “ Je moet het doen met het materiaal wat er op dat moment is en daarmee moet je mooie en stoere combinaties maken.”

De tassen worden geproduceerd in samenwerking met het Utrechtse atelier ‘I Did Slow Fashion’. Dit atelier helpt vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan.  De tassen zijn voor consumenten vanaf 15 april te bestellen in de webshop, de levertijd bedraagt circa drie weken. Vanaf 30 juni 2014 zullen de tassen bij een aantal winkels in Nederland, België en Duitsland verkrijgbaar zijn.

Veiling
Tjidens het jubileumfeest werden jeans van BN’ers Charly Luske en Lone van Roosendaal geveild. Zij ontvingen deze broeken één jaar geleden tijdens de lancering van het concept ‘Lease a Jeans’. De jeans van Lone van Roosendaal ging voor 110 euro naar een gelukkige bieder en op de broek van Charly Luske is 150 euro geboden. De grote klapper tijdens de veiling is een stoel bekleed met jeans van het merk door het bedrijf Redstitch , die voor 570 euro van de hand ging. De opbrengst van de veiling gaat naar het goede doel FDBCK