
Nu in Textilia #10: Hudson’s Bay, 6 pagina’s beurstrends en het poloshirt
Interview met Jacco van der Steen van Hudson’s Bay
Alle ogen zijn gericht op Hudson’s Bay, dat vanaf half augustus tien warenhuizen achter elkaar opent. Een grote uitdaging voor inkoop- en marketingdirecteur Jacco van der Steen. “Leveranciers zijn erg enthousiast, maar merken wilden wel precies weten wat we van plan zijn.” Over het aannemen van 1800 werknemers, de nieuwe merken en hoe je voor goede service zorgt in een groot warenhuis.
Trends: 6 pagina’s inspiratie beurstrends voor de inkoop van zomer 2018
Sport blijft de mode beïnvloeden, dat signaleren alle vakredacteuren van Textilia op de modebeurzen in Amsterdam, Berlijn en Florence. Je ziet dat in vrouwenmode vooral terug in de details, kleuren en prints. Met daar tegenover frivole tropische prints en ruches. Ook in mannenmode overheersen (tropische) prints voor shirts en bijpassende shorts. In het segment Street X Active is de relaxte skatestijl in opmars, net als outdoormode.
Markt in cijfers: omzetontwikkeling modebranche
Voor modewinkels was de omzet in het tweede kwartaal van 2017 licht teleurstellend, vooral vanwege de slechte resultaten in april. Dat blijkt uit de Fashionscan van GfK voor Inretail. Cumulatief staat de branche er in de eerste helft van 2017 gelukkig nog goed voor met een plus van 3,4 procent.
Trends vrouwenschoenen: verfrissende zomervibes
De schoenmode voor zomer 2018 belooft een sprankelende mix & match van elegantie, vrouwelijk stoer, soksneakers, kleurrijke fancy modellen en muiltjes. Met zowel vernieuwende leesten als herkenbare belijningen in actuele materialen en details.
Een kijkje in de kassa bij 512 & Bleshyou in Nijmegen
Twee bedrijven, drie concepten, één winkel. Jettie Wakker en Ilse van Asten wonnen voor hun mixstore 512 & Bleshyou in Nijmegen in juli een Dutch Retail Experience Award 2017.. In de rubriek Even afrekenen kijken we naar bongemiddelde in hun winkel.
Mode-icoon: de polo
Was het poloshirt al decennia een praktische en tijdloze basic, door de comeback van de retro sportswearlook is het nu ook voor de trendy man een musthave. Een onmisbaar item in je assortiment dus. Er is sinds mei 2017 zelfs een ‘New Crocodile’ opgestaan als ambassadeur van Lacoste, het poloshirtmerk met de krokodil als logo: proftennisser Novak Djokovic (nr. 4 van de wereld).
Close-up: Myrna Goossens, presentatrice én modeprofessional
Wie is de mens achter presentatrice én modeprofessional Myrna Goossen (54), die in 2016 haar label Myrna lanceerde? In de rubriek Close-up beantwoordt zij 15 persoonlijke vragen. “Ik wil graag het Noorderlicht zien. Een keer carnaval meemaken in Venetië. En eten in bepaalde supermooie restaurants. En ik ga iets op de markt brengen waar ik mensen een beetje gelukkiger mee hoop te maken, maar ik kan nog niet verklappen wat dat is.”
Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.
Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.