
Omzet Ahlers AG stijgt, winst daalt
De winstdaling is te wijten aan de wisselkoersverschillen en het herstructuringsplan dat vorige jaar werd ingezet. Ahlers AG boekte wel positieve resultaten met de exporthandel naar Midden- en Oost-Europa. Hier steeg de omzet met 16 procent. Verder behaalde het modeconcern met de hoogsegmentmerken Pierre Cardin, Otto Kern und Baldessarini een omzetstijging van 11 procent naar 126 miljoen euro. De nettowinst daalde wel van 2,5 naar 1,3 miljoen euro.
Het jeanssegment groeide slechts met 0,3 procent naar 70 miljoen euro en de nettowinst bleef daarbij gelijk met 8,7 miljoen euro. Vooral de merken Pioneer en Pionier Workwear ontwikkelde zich positief. Daarom zal Ahlers AG eind 2009 een eerste winkel met de merken openen. De resultaten van Pionier Sportive, Gin Tonic en Jupiter bleven achter met winstverlies van 6,3 procent naar 72 miljoen euro.
Voor het komende boekjaar verwacht Ahlers een lichte teruggang in de omzet. Het bedrijf zal wel blijven investeren in retail met een bedrag van 6 miljoen euro. Wel vallen er door kostenbesparingen in Duitsland 99 banen weg en in Polen sluit Ahlers twee eigen bedrijven waardoor 650 banen verloren zullen gaan.