Omzet Hugo Boss bereikt nieuw hoogtepunt
In het afgelopen boekjaar is er een nieuw record gerapporteerd: de omzet steeg met vier procent naar 2,43 miljard euro. Met een omzetstijging van 7 procent was Europa de snelst groeiende regio in 2013. Binnen Europa waren Frankrijk en Groot-Brittannië de landen met de grootste omzetgroei.
Eigen retail
De winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) voor bijzondere posten steeg met 7% tot 565 miljoen euro. De omzet van Hugo Boss uit eigen retail steeg met 18 procent. De stijging is vooral te danken aan de uitbreiding van het aantal winkels en online retail. Als de opening van nieuwe winkels buiten beschouwing wordt gelaten, steeg de omzet uit eigen retail met 2 procentpunt van de in totaal 18 procent. Dat betekent dat 16 procentpunt van de totale omzetgroei te danken is aan de nieuwe filialen en uitbreiding van online retail. In 2013 opende Hugo Boss 170 nieuwe winkels. In totaal beschikt het merk nu over 1010 locaties.
Groothandel
In tegenstelling tot de eigen retail daalde de omzet uit groothandel met 6 procent in 2013. Dit was onder andere te wijten aan de algemeen moeilijke marktsituatie en het overbrengen van een deel van de verkoop van groothandel naar eigen retail.
Investeringen
De investeringen stegen in 2013 van 166 miljoen euro naar 185 miljoen euro. De Hugo Boss groep heeft met name geïnvesteerd in de retaillocaties en in het nieuwe distributiecentrum. Dit jaar zal er 110 tot 130 miljoen euro worden geïnvesteerd in de uitbreiding en renovatie van het retailnetwerk.
Verwachtingen
In 2014 wil de Hugo Boss groep de groei van 2013 overtreffen. Naar verwachting zal de omzet uit groothandel ongeveer gelijk blijven, terwijl de omzet uit eigen retail wederom met dubbele cijfers zal toenemen. De voornaamste reden voor deze groei is de opening van 50 nieuwe winkels, exclusief overnames. De Hugo Boss groep verwacht in 2015 de grens van 3 miljard euro omzet te bereiken.