Onderzoek GfK: ‘Groei online compenseert dalende omzet in winkels niet’
Ontwikkeling per segment
De bestedingen aan vrouwenmode namen met 7% af in 2012. Mannenmode daalde zelfs met 9% en kinderbovenmode met 3%. Voornamelijk het tweede kwartaal was erg slecht in vergelijking met een jaar eerder. In dat kwartaal daalde de bestedingen aan mode met maar liefst 13%.
Een dergelijke daling zagen we ook in december, waarmee het jaar 2012 slecht werd afgesloten. De daling bij mannenmode in december 2012 was zelfs -19%. Vooral de kledingspeciaalzaken hebben het zwaar te verduren.
Het segment bodyfashion is in 2012 geëindigd met een daling van 4% in bestedingen in vergelijking met 2011. Opvallend is dat met name het derde kwartaal veel slechter was dan in 2011 (-8%).
De cijfers van het GfK laten zien dat het kindersegment het hier wel positief heeft gedaan. De bestedingen aan kinderbodyfashion zijn in 2012 zelfs licht gestegen (+2%) ten opzichte van 2011, wat komt door een goede decembermaand. Er zijn in december met de feestdagen veel kinderpyjama’s en kinderondermode gekocht.
Ontwikkelingen per aankoopkanaal
De bestedingen bij warenhuizen (+8%), het internet-only kanaal (+8%) en de filiaalbedrijven (+5%) namen toe. In 2012 was het aandeel van kleding die online is gekocht 9,6%. Dit is 6% hoger dan vorig jaar. In 2011 was dit nog 25%, dus ook hier zwakt de groei af.
In 2012 hebben de warenhuizen 4% meer bodyfashion verkocht dan in 2011. Ook bij filiaalbedrijven steeg de verkoop licht (+1%). Bij speciaalzaken was er een daling van 5%.Het online aandeel van de bestedingen aan bodyfashion in 2012 is gelijk gebleven in vergelijking met 2011. Dit aandeel is 12%.