Ontwerper Hul le Kes: ‘Ik wil samenwerken met retailers die mijn producten uit de sale houden’
Sjaak Hullekes weet duidelijk wat hij wil. Hij heeft dan ook tijd gehad om goed na te denken over hoe hij zijn collecties voor het merk Hul le Kes (dat hij samen heeft opgezet met zijn partner Sebastiaan Kramer, red.) produceert en verkoopt. Twee jaar geleden stopte hij met het merk dat hij onder zijn eigen naam produceerde, inclusief de twee winkels die daar toen bij hoorden. “Ergens onderweg was ik mijn ‘designertouch’ kwijtgeraakt”, vertelde hij in een interview dat Textilia vorig jaar met hem had, tijdens de preview van Hul le Kes op het Fashion + Design Festival in Arnhem.
Verhaal
Uitgangspunt van zijn nieuwe kledingmerk is Hullekes’ visie op verspilling, iets wat veel voorkomt in de mode: “Veel kleding wordt onder de marktprijs verkocht en er worden soms wel twaalf collecties per jaar geproduceerd. We moeten ons realiseren dat dat raar is”, zei hij in de Talk in het Park Plaza Victoria Hotel tijdens de Amsterdam Fashion Week op 8 maart (Hullekes werd na zijn show samen met ontwerpster Marlou Breul geïnterviewd door Mariëtte Hoitink van HTNK, red.). “Tegenwoordig moet alles maar netjes en fris zijn, ouderdom laten we niet toe. Ook niet als het gaat om kleding. Ik draag nu een T-shirt met een gat is ontstaan door een brandende sigaret. Een ander gooit het weg, maar ik zie er een verhaal in.”
Samenwerken
De ontwerper wil ook op een andere manier met retailers samenwerken. “Ik vind het ook raar als mijn product na drie maanden in de sale komt te hangen”, zegt hij. “Daarom ben ik nu ook bezig met winkels waar ik op basis van consignatie kan werken en met wie ik kan afspreken dat mijn collectie uit de sale wordt gehouden.”
Restpartijen
“We moeten er meer de tijd voor nemen, duurzaam denken”, vindt Hullekes. “Ik ben van mening dat consumenten wel wat respectvoller om zouden kunnen gaan met kleding. Daarom wil ik met mijn nieuwe label de perceptie van de drager veranderen.” Daarom gebruikt de modeontwerper restpartijen en wordt elk item in een kleine oplage gemaakt.
Paspoort
De modeontwerper nodigt zijn klanten ook uit om artikelen aan hem terug te geven. Hullekes verwerkt ze dan in nieuwe producten. “Elk item heeft een bijbehorend paspoort waarin de eigenaar informatie kan schrijven, bijvoorbeeld over in welke landen hij een shirt heeft gedragen. Zo ontstaat er ook een verhaal rond dat artikel.”
Hullekes wisselt in zijn collectie lichte en donkere tinten af. Een impressie van de show van vrijdag 8 maart staat hieronder:
FOTO’S : TEAM PETER STIGTER