Op zoek naar het WK-balgevoel
Het WK moet nog beginnen, maar nu al houdt de WK-bal de gemoederen bezig. Volgens Rafael van der Vaart zwabbert de nieuwe bal en de Spaanse keeper Iker Casillas (Real Madrid) heeft het over een strandbal. Maar kritiek op een nieuwe bal is niet nieuw, ook in het verleden werd een nieuwe bal niet altijd positief ontvangen. Misschien is het gewoon een kwestie van wennen? De Spaanse middenvelder Xavi Hernandez zegt: “Het klopt dat de bal heel snel is en wel eens een vreemde richting uitgaat, maar we moeten ons daar simpelweg zo snel mogelijk aan aanpassen.” Bondscoach Bert van Marwijk sluit zich hierbij aan. “De jongens klagen er allemaal over. Gelukkig hebben we nog even om die bal goed onder de knie te krijgen.”
Jabulani
De officiële WK-bal heet Jabulani, wat vieren betekent in het Zulu. De bal heeft elf kleuren, die staan voor elf spelers in een voetbalploeg. Daarnaast staan de elf kleuren ook voor de elf officiële talen in Zuid-Afrika en de elf bevolkingsgroepen in het gastland. Voor voetballers zijn het echter niet de kleuren, maar de speeleigenschappen van de bal die ertoe doen. Wat dat betreft zit het volgens Adidas wel goed, want het merk heeft bij het ontwikkelen van deze bal een aantal innovatieve technieken ingezet. De bal bestaat uit acht EVA en TPU panelen die samen het binnenste deel van de bal vormen. De bal is hierdoor nog ronder en accurater dan voorheen. Het Grip’nGroove profiel moet daarnaast zorgen voor een stabiele vlucht en een perfecte grip onder alle (weers)omstandigheden. Dit profiel, dat bestaat uit zogenaamde Aero grooves, loopt over de hele bal en zorgt ervoor dat deze zeer aerodynamisch is.
Testteams
De bal is eindeloos getest door het adidas voetbal-lab in het Duitse Scheinfeld en door de Britse Loughborough University. Voetballers van onder meer AC Milan en FC Bayern München leverden eveneens hun bijdrage aan de ontwikkeling van de bal. Bij de presentatie van de nieuwe bal in december waren veel spelers enthousiast. “Fantastisch, de bal doet precies wat ik wil dat hij doet”, zei de Duitser Michael Ballack. Ook Kaká was positief: “Voor mij is het balcontact het allerbelangrijkste en dat is uitstekend met deze bal.”
Balrecords
Adidas is al sinds 1970 de officiële leverancier van de WK-bal en presenteert elke vier jaar een nieuwe, innovatieve bal. Het merk verwacht wereldwijd miljoenen exemplaren van de Jabulani te verkopen. De Teamgeist, de bal van het WK van 2006, brak vier jaar geleden alle records toen er 15 miljoen exemplaren van werden verkocht. Het Adidas innovation team (ait) werkt op dit moment al aan de bal voor het WK Voetbal in Brazilië in 2014.