Otto schrapt banen en catalogus
De maatregelen zijn onderdeel van een groot reorganisatieplan van het Duitse bedrijf Otto, waarin staat dat Otto in 2012 een pure online organisatie moet zijn. Dat betekent dat de catalogus gaat verdwijnen. Daarnaast wil het bedrijf de kostenstructuur flink aanpakken. In Nederland verdwijnen zo’n tachtig banen, met name in het callcenter en het management.
Otto is met een jaaromzet van ongeveer 10 miljard euro een van de grootste postorderbedrijven ter wereld. In het afgelopen boekjaar, dat afliep op 28 februari, noteerde het bedrijf een kleine omzetplus van 0,5%. Dit cijfer moet weer omhoog en het bedrijf wil zich met de maatregelen wapenen tegen de steeds grotere concurrentie in de thuiswinkelmarkt.
In 2007 schrapte postorderbedrijf Wehkamp ook al 80 banen op het hoofdkantoor in Zwolle. Ook dit werd ingegeven door de toenemende concurrentie van internetbedrijven, waarvoor een slagvaardiger organisatie nodig was. Wehkamp geeft nog wel een catalogus uit.