Personeelstekort remt omzet, Intimissimi opent in Eindhoven en werken in retail niet populair
Credit beeld: Pexels
Heropening Steppin’ Out Breda na brand
Na negen maanden is Steppin’ Out weer terug in Breda. De multibrandketen moest in maart noodgedwongen de deuren sluiten vanwege grote schade na een uitslaande brand in de appartementen boven de winkel. In plaats van terug te keren naar het oude pand is er voor gekozen om een gloednieuwe winkel te openen aan de Willhelminastraat 35, tegenover de oude locatie. Steppin’ Out heeft twaalf stenen winkels in Nederland en een webshop. De keten verkoopt naast het eigen label voornamelijk klassieke merken als Barbour, McGregor en Joshephine & Co.
Aantal faillissementen stijgt in november
Het aantal failliet verklaarde bedrijven is gestegen. Er zijn in november 256 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat zijn er 7 meer dan in oktober, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aantal faillissementen lag op het hoogste niveau in ruim twee jaar, maar bleef laag vergeleken met de periode voor het uitbreken van corona. In de modebranche gingen in november zowel Kings of Indigo als sneakermerk ETQ over de kop.
Het aantal uitgesproken faillissementen piekte met 911 in mei 2013. Daarna nam het aantal faillissementen tot en met augustus 2017 af. Vervolgens bleef de trend tot medio 2020 redelijk vlak. Sindsdien is het aantal faillissementen verder afgenomen en bereikte in augustus 2021 een laagterecord. De afgelopen maanden nam het aantal faillissementen weliswaar toe tot het hoogste niveau na juli 2020, maar bleef laag vergeleken met de periode voor corona, rapporteert het CBS.
Personeelstekort remt omzet van winkels
Hoewel het aantal vacatures in de retailsector niet meer lijkt te stijgen, kampen winkels nog steeds met grote personeelstekorten. 37 procent van de ondernemingen ervaart dit volgens het CBS als een belemmering, stelt ABN Amro in het rapport Stand van Retail. Onderzoeksbureau Q&A onderzocht wat de consument doet wanneer een winkel gesloten is; 45 procent van de consumenten komt weer terug wanneer de winkel weer open is en 17 procent wijkt uit naar de webshop van de winkel als die er is. Uiteindelijk kiest ruim een derde (36%) ervoor om bij een andere winkel te kopen. Bij jongeren loopt dit op tot 44 procent.
Het aantal openstaande vacatures in de retail loopt sinds 2014 op. De oorlog in Oekraïne en de als gevolg daarvan sterk gestegen inflatie leidde tot wat voorzichtigheid bij het aannemen van personeel, maar nog steeds staan er heel veel vacatures open. En dat zorgt voor problemen. Winkels zijn minder lang open of zelfs hele dagen dicht, de werkdruk is zeer hoog en het is lastig om werkroosters rond te krijgen, aldus de onderzoekers van de bank.
Intimissimi opent in Eindhoven
De Italiaanse lingerieketen Intimissimi heeft een nieuwe vestiging geopend aan de Demer 6 in Eindhoven. Het is de vijftiende winkel in Nederland voor het bedrijf dat ook de beenmodeketen Calzedonia uitbaat. Intimissimi is pas sinds 2019 actief op de Nederlandse markt en is nog niet uitgegroeid. Voor 2023 staan er vijf winkelopeningen gepland plus nog eens drie voor Calzedonia. Matteo Veronesi, de CEO van moederbedrijf Calzedonia Group, onthulde op de merkintroductie in het Krasnapolsky Amsterdam dat Intimissimi binnen vijf jaar zelfs naar 100 vestigingen wil in ons land.
Werken in retail niet populair in Nederland
Werken in de detailhandel door een groot deel van de beroepsbevolking gezien als onaantrekkelijk. Maar liefst 68 procent vindt de winkel geen leuke plek om te werken. Dit blijkt uit een enquete van onderzoeksbureau Q&A. Respondenten geven aan dat het werk hen saai, eentonig, stressvol of chaotisch lijkt (22%), het loon niet aantrekkelijk is (12%) of het fysiek te zwaar is (5%). Daarnaast geeft 45 procent aan de winkel als werkplek niet aantrekkelijk te vinden omdat ze het elders al naar de zin hebben. Mensen die in de winkel werken doen dat vooral omdat het leuk en gezellig is (46%).