
Pinterest kan webwinkelier het meeste verkeer opleveren
Uit een internationaal onderzoek van Gigya blijkt dat Pinterest, Facebook en Twitter samen goed zijn voor 93 procent van het sociale verkeer naar e-commercesites. Hiervan is Pinterest goed voor 44 procent, Facebook voor 37 procent en Twitter voor 12 procent. De overige 7 procent komen van Google+ (3 procent) en andere social mediakanalen (4 procent).
Belangrijkste kanaal
Wat betreft de bezoekersaantallen via social media is Pinterest dus het belangrijkste medium voor de e-commerce. Voor andere online branches, zoals de media, de reisbranche en educatieve sites, kwam Facebook als belangrijkste social mediakanaal uit de bus.
Op Pinterest zitten inmiddels meer dan 70 miljoen actieve gebruikers. Het medium is vooral populair in Noord-Amerika, waar 29 procent van de ondervraagden het liefst Pinterest gebruikt om iets te delen op internet. In Europa deelt men over het algemeen het liefste via Facebook.
Pin Code
Juist in de mode is visuele content – en dus Pinterest – belangrijk. Hiermee laat je namelijk zien wat je verkoopt. Pinterest is dus altijd een goed idee. Maar hoe gebruik je het medium precies?
Op Pinterest kun je verschillende borden aanmaken. Op deze borden kun je afbeeldingen (maar ook filmpjes en artikelen) ‘pinnen’, zodat uiteindelijk een moodboard ontstaat. Als winkelier dus een mooie manier om de nieuwe collectie(s) te showen. De afbeeldingen die je ‘pint’ kunnen eigen afbeeldingen zijn, maar je kunt ook afbeeldingen van anderen ‘repinnen’. Ook kunnen andere gebruikers jouw afbeeldingen repinnen.
Auteursrechten
Strikt genomen kan het repinnen van de afbeeldingen van een ander een auteursrechtinbreuk opleveren. Dit is het geval indien de gepinde afbeelding auteursrechtelijk is beschermd en de afbeelding zonder toestemming van de auteursrechthebbende is gerepind. Helaas is er geen register waar je kunt zien of afbeeldingen auteursrechtelijk zijn beschermd. Op veel afbeeldingen rust echter auteursrecht.
Juridisch pinnen
Om geen risico te nemen vraag je de auteursrechthebbende om toestemming voor je zijn afbeeldingen repind. Weet je niet wie de auteursrechthebbende is? Dan kun je als je safe speelt beter niet repinnen. Heeft iemand jouw afbeelding zonder toestemming gerepind en ben je hier niet blij mee? Dan kun je een Copyright Compliant Notification indienen bij Pinterest.
Bekijk hier welke modemerken het goed doen op Pinterest.