
Pitti: “Cancellen Bread & Butter gevolgen voor andere beurzen”
Hoewel het niet geheel als een verrassing kwam, heeft de definitieve afzegging van de Bread & Butter in januari een hoop stof op doen waaien in de internationale modewereld. “Het cancellen van een beurs is nooit goed,” zegt directeur Raffaello Napoleone van de Pitti Uomo in een interview met het Britse Fashionmag.com. “Het is hetzelfde als een krant, die ermee stopt. Maar ik geloof in Karl-Heinz Müller, het is een vechter.” Zo richt de directeur van Bread & Butter zich volgens Napoleone al op een nieuw project in Zuid-Korea.
Beurs al vol
Napoleone denkt dat het cancellen van de Berlijnse beurs effect heeft op de aanwezigheid van buyers op de andere beurzen, maar dat dit effect “pas achteraf zichtbaar zal zijn”. Zelf heeft Napoleone niet direct iets gemerkt van het besluit. “We zitten al een maand vol en hebben meer aanmeldingen dan plaats. Bovendien zitten we in een hoger segment dan Bread & Butter.”
Meer denim op Pitti
Toch heeft Pitti wellicht geprofiteerd van de onrust die al een tijdje heersde bij Bread & Butter. Zo verkiezen de Nederlandse denim-merken Scotch & Soda en G-Star al een paar seizoenen voor de beurs in Florence boven die in Berlijn. Ook Chasin’ was afgelopen editie voor het eerst op de Pitti. De aanwezigheid van jeans & young fashion labels in Florence lijkt dan ook ieder seizoen prominenter te worden.