
Pitti Uomo 93: een eerste impressie [dag 1]
De eerste dag van de Pitti Uomo in Florence begint rustig, maar rond het middaguur wordt het steeds drukker op en rondom de Fortezza da Basso.
Opvallend
Van de ruim 1.200 merken die op de Pitti staan, zijn er rond de twaalf afkomstig uit Nederland. Opvallend is dat mannenmodemerk Circle of Gentlemen – na een aantal jaar op de Pitti te hebben gestaan – afwezig zijn deze editie. Daarnaast staat Denham the Jeanmaker er voor de tweede keer, na een aantal jaar van afwezigheid en viert op de Pitti zijn tienjarige bestaan.
Mannenmodemerk Dstrezzed heeft voor het eerst een eigen paviljoen, dat is ingericht als een soort huiskamer in de huidige stijl van het merk met zwart metaal en messing, een look die ook wordt doorgevoerd in alle shop-in-shops. “We hebben er even op moeten wachten, maar nu is het dan eindelijk zo ver,” vertelt accountmanager Nick van Thull. “We stonden voorheen achterin een hal en hadden een veel kleinere stand. Dit is eigenlijk precies wat we al die tijd wilden, dus we zijn erg blij.”
Wahts
Ook Wahts is, na twee seizoen te hebben overgeslagen vanwege een gewijzigde strategie, weer terug op de Pitti. “Het leuke van deze editie is dat de hal waarin we staan vlak na de ingang staat in plaats van achterin het terrein,” vertelt mede-eigenaar Karen Kostense. “Er is hier veel meer doorloop, dus dat is fijn.”
Welter Shelter
Ook Peter Landa van jassenmerk Welter Shelter staat in de Touch!-hal, naast de stand van Wahts. “Er zijn inderdaad veel mensen die even langs je stand lopen of zelfs even binnenlopen, maar het zijn niet altijd de juist mensen die langskomen. Ze hebben helaas niet altijd interesse om een order te plaatsen.”