
Pitti Uomo trekt 6,5 procent meer bezoekers
Het merendeel van de bezoekers kwam uit Italië zelf, gevolgd door Duitsers, Spanje, Engeland, Amerika. Het aantal Nederlandse bezoekers nam iets toe in vergelijking met de zomereditie in 2009. Als je kijkt naar de afgelopen wintereditie dan zakte het aantal bezoekers deze editie, toen bezochten 23.360 de Italiaanse modebeurs. Dit is overigens een normale trend, richting de zomer bezoeken mensen over het algemeen minder modebeurzen in verband met vakanties.
Discussie
Sinds het vertrek van grote Italiaanse namen als Zegna, Corneliani, Canali en Pal Zileri een paar seizoenen geleden, staat de Florentijnse modebeurs onder druk. De beurs zou minder interessant zijn zonder deze grote namen en in de wandelgangen wordt regelmatig gesproken over eenzelfde neergang als de Herren-Mode-Woche in Keulen. Toch weet de beurorganisatie zich goed staande te houden. De vrijgekomen vierkante meters worden opgevuld met interessante accessoirelabels. Ook grote namen als Jil Sander en Haider Ackermann, die hier op uitnodiging hier hun collecties showen, zorgen voor een toestroom naar de Italiaanse modebeurs. De tijd zal leren hoe toekomstbestendig de Pitti Immagine Uomo werkelijk is.