
Puma omzet eerste half jaar 2013: -3,1%
De brutowinstmarge van Puma daalde in het eerste half jaar van 2013 van 50,2% naar 47,7%. Dit komt door ongunstige wisselkoersen, maar ook kortingsacties hadden hun invloed op de marge. Op basis van vaste wisselkoersen komen de omzetdalingen procentueel iets minder hoog uit.
Voetbal in de plus
De omzetresultaten in de segmenten Lifestyle en Fitness bleven in de eerste helft van 2013 achter, maar de Voetbal-tak presteerde wel goed, mede door de sponsorovereenkomst met Borussia Dortmund.
Schoenen flink gedaald
In de schoenendivisie daalde de omzet met 10,5%, de omzet uit kleding daalde met 7,8% iets minder hard en de omzet uit accessoires steeg zelfs met 9%. In de regio EMEA (Europa, het Verre Oosten en Afrika) daalde de omzet met 5,7% naar €614 miljoen. Vooral Frankrijk en Italië bleven achter.
Kostenbesparingen
Voor het hele jaar 2013 rekent Puma op een kleine omzetteruggang, maar wel op een winststijging dankzij verdere kostenbesparingen. Zo zullen nog meer onrendabele winkels gesloten worden. In totaal heeft Puma al 60 winkels gesloten, vooral in Europa, het Verre Oosten en Afrika. Verder bezuinigt het bedrijf op marketing en sponsoring.
Nieuwe fase
Deze maand is de nieuwe CEO Björn Gulden begonnen. Puma een nieuwe managementstructuur beter vond passen bij de nieuwe fase in de ontwikkeling van het bedrijf.