
Rabobank: middensegment moet drastisch veranderen
Het middensegment, waar veel modemerken zich in bevinden, blijft het dit jaar moeilijk hebben. Er heerst hevige concurrentie en het onderscheidend vermogen is beperkt. In de mode zal dan ook positie moeten worden gekozen, aldus de Branche Barometer Modewinkels van de Rabobank.
Focus in 2014
Vergeleken met 2013 verwacht de Rabobank voor 2014 een volumedaling van ongeveer 2 procent. De omzet daalt naar verwachting 3 procent. De prijzen zullen dit jaar dan ook nog onder druk blijven staan. Voor het goedkopere en dure segment blijft er een markt. Merken in het middensegment zullen zich moeten onderscheiden op het gebied van beleving, service, locatie, personeelsbeleid en presentatie. Alles moet naadloos aansluiten op de doelgroep. Ook een goede prijskwaliteitverhouding, snelle collectiewisselingen en het op de voet volgen van modetrends blijven belangrijk.
Online strategie
Modezaken die nog geen webwinkel hebben lopen volgens de Rabobank ver achter. Een online strategie gaat inmiddels namelijk zelfs verder dan het hebben van een webshop. M-commerce is de nieuwe standaard. Consumenten willen immers altijd en overal (via mobiel of tablet) kunnen bestellen en betalen. Actief gebruik maken van social media kan in een online strategie ook niet ontbreken. Daarbij is eenrichtingsverkeer echt verleden tijd. Het gaat allemaal om interactie creëren met de consument.
Trends, kansen en bedreigingen
De Rabobank signaleert verder een aantal trends waarmee modezaken rekening kunnen houden:
- Omnichannel is vereist. Lees hier hoe en wat.
- De consument van nu is individualistisch, veranderlijk en gevoelig voor lifestyle en merken.
- Trend- en modegevoeligheid groeien en de modecyclus wordt korter
- Internetverkopen nemen toe. Lees hier meer.
- Franchiseketens hebben een steeds groter potentieel in de modedetailhandel.
Deze kansen en bedreigingen schetst Rabobank eveneens in de Barometer:
- Onderscheidend zijn door een duidelijke doelgroepkeuze met bijpassend bedieningsconcept.
- De consument kiest steeds meer bewust tussen service, advies, beleving en/of duurzaamheid aan de ene kant, of prijs en/of snelheid aan de andere kant.
- Consumenten hebben behoefte aan ‘one-stop-shopping’.
- Het aantal koopkrachtige en modebewuste 50-plussers stijgt.
Lees ook:
- ING: Sectorvisie Fashion
- ING: vijf winkelgebieden van de toekomst
- E-commerce in 2025: vier toekomstscenario’s
- Hoe shopt de vier toekomstscenario’s?
- Hoe vind je goed winkelpersoneel?