Rapport CBRE: modeketens domineren winkellandschap
Voorheen waren warenhuizen zoals De Bijenkorf, V&D en Hema de belangrijkste trekkers van een winkelgebied. Nu zijn modeketens als H&M, Bestseller (Vero Moda, Only, Jack & Jones en Pieces) en Inditex (Zara en Bershka) die het aantal filialen in de grootste Nederlandse winkelsteden behoorlijk hebben uitgebreid. Zij wisten ondanks de crisis het aantal winkels flink uit te breiden. Ook internationale nieuwkomers zoals Desiqual, Primark en New Look proberen het op de Nederlandse markt.
Volgens CBRE beschikken deze formules over een snelle wisseling van het assortiment en een goede marketing. Niet alle modeketens komen overigens ongedeerd uit de recessiestrijd Een aantal franchisenemers zoals Streetone en Replay moest de deuren sluiten.
Het rapport van CBRE beschrijft de ontwikkelingen in de zeventien belangrijkste Nederlandse winkelsteden. Het onderzoek is onderdeel van de tweede editie van Understanding Retail Destinations in the Netherlands. De publicatie is op de Mapic in Cannes voor het eerst beschikbaar.