
Recordomzet voor Urban Outfitters, Nike stopt levering individuele winkelier en Timberland-boot is 45
Beeld: Catwalk Junkie
Timberland viert het 45-jarig bestaan van de iconische yellow boot
De iconische yellow boot van Timberland bestaat 45 jaar en om dat te vieren introduceert het merk een limited edition 45th Anniversary boot. Deze speciale editie is uitgerust met saffieren highlights, zoals een saffierkleurige kraag en tweekleurige veters. Op de hangtag en de tong van elke boot staat het jubileumlogo. Naast de limited edition komt het schoenenmerk ook met een ‘Celebrate the Icons’ collectie waarmee Timberland terugblikt op het 45-jarig bestaan van de gele klassieker.
Sydney Swarts ontwierp in 1973 de 6-inch boot met de kille winter en het harde buitenleven van New Hampshire in gedachten. Het was één van de eerste waterdichte, leren schoenen. Wat als arbeidersschoen begon is inmiddels een icoon dat wereldwijd gedragen wordt door bekende hiphopsterren en atleten.
De collectie is verkrijgbaar vanaf november en de prijs start vanaf € 219,95.
Catwalk Junkie viert de 90e verjaardag van Mickey Mouse
Modemerk Catwalk Junkie lanceert in samenwerking met Disney en licentiehouder Cooking Brands een speciale collectie voor de negentigste verjaardag van Mickey Mouse. Disney organiseert gedurende het jaar verschillende activiteiten en evenementen voor de iconische muis en de collectie met Catwalk Junkie is een unieke Nederlandse samenwerking.
“Het is een grote eer om met onze favoriete muis samen te werken. Mickey Mouse symboliseert voor ons het gevoel van happiness & good vibes en dat is nou precies waar Catwalk Junkie voor staat. Om de nostalgie te versterken is er gekozen voor een ‘vintage look’ in een comfortabele katoenen uitvoering,” legt Catwalk Junkie uit in een persbericht.
De Catwalk Junkie x Mickey90-collectie bestaat uit zeven items en is vanaf begin september verkrijgbaar in binnen- en buitenland.
Nike levert niet meer aan individuele winkelier
Sportmerk Nike levert niet meer aan individuele sportzaken, zo schrijft de Gelderlander. De enige manier waarop kleinere winkels nog Nike-artikelen in hun winkels kunnen aanbieden, is als ze zich aansluiten bij een inkooporganisatie.
Zonneberg Sports in Groesbeek heeft zich daarom aangesloten bij zo’n inkooporganisatie, samen met twintig andere sportwinkels: “Nike bepaalt hoeveel schoenen we krijgen, je bent verplicht een X aantal goederen te bestellen”, vertelt Yvonne Zonderberg aan de Gelderlander. “Per winkel krijg je een bepaald pakket, daar zitten soms schoentypes bij die niemand wil hebben.”
De organisatie waar onder andere Zonneberg Sports bij aangesloten is, heet Sportimo Retail. Voor winkels die lid zijn van inkooporganisatie Euretco, plaatst Sportimo orders bij Nike. Nico Overgoor, eigenaar van Sportimo is verhaal gaan halen bij het hoofdkantoor van Nike in Hilversum: “We wilden duidelijkheid: hoe kijkt Nike tegen de markt aan,” vertelt Overgoor. “Nike wil aan minder winkels leveren en niet meer rechtstreeks aan de individuele ondernemer.”
Urban Outfitters haalt recordomzet
Modeconcern Urban Outfitters zit in de lift: na moeilijke tijden ging de omzet in drie maanden met 13,7 procent omhoog naar 992 miljoen dollar. Dat meldt de Britse Retail Gazette. De omzetstijging overtrof niet alleen de analistenverwachtingen, maar breekt ook eigen records.
De winst steeg nog meer dan verwacht: de netto-inkomsten stegen 86 procent en kwamen uit op 93 miljoen dollar. De eigen formule Urban Outfitters groeide met 15 procent en dochtermerken Anthropologie en Free People groeiden met respectievelijk 11 en 17 procent.