
Ruim 500 deelnemers Stichting UPV Textiel, Shein grootste Chinese webshop en C&A rolt loyalty-programma uit
Beeld: Laris968 via Pixabay
Ruim 500 kledingbedrijven bundelen krachten met Stichting UPV Textiel
Stichting UPV Textiel heeft ruim vijfhonderd kleding- en textielbedrijven samengebracht en dat aantal loopt waarschijnlijk nog op. Dat laten initiatiefnemers Inretail en Modint in een persbericht weten. Deze ondernemingen gaan de nieuwe duurzaamheidswetgeving, die bedrijven per 1 juli verantwoordelijk maakt voor de afdankfase van de kleding en textiel die zij ons ons land afzetten, als collectief implementeren. Gezamenlijk vertegenwoordigen de in totaal 527 bedrijven ruim 60 procent van de markt en zijn ze dit jaar naar verwachting goed voor een afzet van 187 miljoen kilo kleding in ons land.
In 2050 moet 50 procent van alle afgedankte kleding en textiel worden ingezameld en geschikt gemaakt voor hergebruik of recycling. Daarvoor is onder meer een gezamenlijk inzamel-, monitoring- en registratiesysteem nodig. De deelnemers gaan dit gezamenlijk oppakken onder de koepel van Stichting UPV Textiel, die veel individuele verplichtingen uit handen neemt. Zo organiseert de stichting het inzamelen, hergebruiken en recyclen van textiel in samenwerking met gemeenten, kringloopbedrijven, inzamelaars, sorteerders, recyclers en kledingwinkels. Het ontwikkelen van consumentengedragscampagnes en het stimuleren van de ontwikkeling van duurzamere stoffen zijn ook doelen.
Onderzoek: ‘Shein is populairste Chinese webshop’
Shein heeft AliExpress ingehaald als populairste van alle Chinese webwinkels die in Nederland actief zijn. Dat schrijft Twinkle op basis van een onderzoek van couponplatform TrustDeals. Shein is snel opgeklommen en inmiddels zo groot, dat de webshop volgens Christiaan van Amstel van TrustDeals ook een ‘grote uitdager’ is geworden voor H&M en Zara in Nederland. In 2020 was AliExpress nog wel de populairste, nu moet het platform het met een tweede plek doen. Op nummer drie staat het eveneens hard groeiende Temu, dat een breed aanbod van kleding tot elektronica biedt, voor lage prijzen.
Esprit opent pop-ups tijdens Amsterdam Fashion Week
Esprit neemt deel aan de Amsterdam Fashion Week met twee pop-ups: een in The Hub by AFW, het gedeelte dat toegankelijk is voor het publiek, en een in de eigen winkel in de Kalverstraat. Dat kondigt het modemerk aan in een persbericht. Met de pop-up wil het label het ‘verleden verbinden met de nieuwe visie’. Liefhebbers kunnen er terecht voor een selectie van vintage stukken uit de jaren 80 en 90, samen met geselecteerde items uit de komende najaarscollectie.
The Hub by AFW is te vinden bij Fosbury & Sons (Prinsengracht 769) en op vrijdag 1 en zaterdag 2 september te bezoeken. Amsterdam Fashion Week presenteert hier ‘de meest toonaangevende, opkomende en innovatieve ontwerpers van Nederland’ in een ‘dynamische omgeving’. Bezoekers kunnen er ook zelf aan de slag met het personaliseren van items bij het customization station.
C&A rolt loyaliteitsprogramma verder uit in Europa
Na een succesvolle pilot in Nederland rolt C&A het nieuwe loyaliteitsprogramma ‘C&A for you’ uit naar andere Europese landen, waaronder België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Polen, Spanje en Zwitserland. Dat meldt Retaildetail. Leden krijgen exclusieve aanbiedingen, extra korting en andere voordelen.
C&A for you is volgens merchandisingdirecteur Daniel Jimenez onderdeel van een breder digitaal transformatieproces en gaat om meer dan alleen over extraatjes voor trouwe klanten: doel is ‘een naadloze en fijne winkelervaring te creëren’ door een beter begrip van koopgedrag, voorkeuren en verwachtingen.