
Samen online shoppen met social media-applicatie
Onderzoek wijst uit dat het koopgedrag van consumenten steeds meer wordt beïnvloed door tips en reviews van vrienden. De ‘co-browsing techniek’ van Shopwithyourfriends speelt in op deze behoefte. Webshops als Wehkamp.nl, Shoeby.nl en Kleertjes.com hebben de applicatie geïmplementeerd. Chatventure is het bedrijf achter shopwithyourfriends.com, dat komt uit het brein van de ambitieuze ondernemers Laurens Bushoff, Wouter Brackel en Jasper van Wanrooy. Vanuit het buitenland zou ook interesse zijn in de applicatie.
Hoe het werkt
Webshops kunnen de button ‘Shop with your friends’ op de productpagina’s van hun website plaatsen. Wanneer de consument een product met vrienden wil delen, klikt hij op de shopwithyourfriends button naast het product. Vervolgens kiest hij/zij een sociaal netwerk (Facebook, Hyves, Twitter, MSN) en nodigt zijn vrienden uit. Zodra een vriend de uitnodiging accepteert wordt de applicatie gestart en kun je tegelijkertijd samen shoppen. Overigens kun je per shopsessie maximaal 5 online vrienden uitnodigen. De shopper hoeft geen software te installeren voor deze applicatie. Een demo is te zien op de site van shopwithyourfriends.com.