
Show & Order zet in op kwaliteit en sfeer
Wat is er nieuw op de komende editie van Show & Order?
Oprichter Verena Malta: “We hebben niet veel veranderd aan het concept, omdat uit eerdere edities blijkt dat het werkte. De bezoekers en exposanten loven de sfeer op de beurs, die heel relaxt is. Maar we hebben wel ons huiswerk gedaan. We bieden volgende editie iets meer entertainment, met muziek en kunst. Nieuw is de accessoiresafdeling waar ongeveer 40 merken zullen staan. Het leek ons beter om ze apart te presenteren op de beurs, omdat deze exposanten met hun kleinere stands een beetje wegvielen naast de grote stands van sommige merken.”
Hoe kijken jullie terug op afgelopen zomereditie?
“Hee tevreden. De bezoekersaantallen communiceren we niet, maar we waren er blij mee. Natuurlijk hebben we geen 50.000 bezoekers zoals de grote beurzen in Berlijn. Bread & Butter en Premium presenteren ook veel meer collecties dan de 250 van Show &Order. Wij willen het klein houden en inzetten op kwaliteit. Onze exposanten hoeven geen 600 orders; zij willen alleen de goede inkopers zien. Die brengen relatief veel tijd door op onze beurs, vanwege de relaxte sfeer en het kwalitatief goede aanbod.”
Hoe onderscheiden jullie je van de andere beurzen in Berlijn?
“De tijden veranderen: het inkopen moet veel persoonlijker. Dat is waar Show & Order op inzet, onder andere met kleinschaligheid. Daarnaast kent onze beurs een werksfeer: er wordt echt georderd. Daarnaast proberen we ons te onderscheiden met onze selectie van merken. Op woensdag hebben we ´late night order´ van 19 tot 21 uur, met muziek en gratis drankjes. Het beurs- en showschema is die week in Berlijn al zo vol, op deze manier hebben inkopers een extra moment om naar de beurs te komen.”
Ligt de focus nog steeds op vrouwenmode?
“Negentig procent van ons aanbod bestaat uit vrouwenmode. Er is dus maar een klein beetje mannenmode, maar dit zijn nooit de stoere, super-mannelijke merken. Het is niet onze bedoeling om uit te breiden met mannenmode, dat laten we aan andere beurzen over. We merken dat merken als M Missoni liever in een vrouwelijkere, ‘zachtere’ omgeving worden gepresenteerd. Vanuit die gedachte is de beurs ook ontstaan.”
Show&Order vindt van 14 tot en met 16 januari 2014 plaats in Kraftwerk in Berlijn. Het is een compacte orderbeurs met zo’n 250 hoogwaardige en luxe merken in (vooral) vrouwenmode. Je vindt hier merken als Antik Batik, Edith&Ella, Hale Bob, IKKS, Kyra & Ko, Love Moschino, M Missoni, No Man’s Land, Odd Molly, Pennyblack en Zenggi.