Sprout’s uitdagendste modeondernemers
Deze modeondernemers zijn door Sprout geselecteerd en dingen mee naar de titel ‘Challenger van het jaar 2013’.
Bubble&Stitch
Weet jij ook nooit waar en wanneer je je pakken moet laten stomen? Maurits Tiethoff had er zelf last van toen hij op de Zuidas werkte en bedacht Bubble&Stitch. De 30-jarige ondernemer verkoopt sinds dit jaar businessoverhemden, dassen, broeken en naaipakketjes. Ook biedt hij naast de stomerijservice een wasservice en kleding- en schoenreparaties, en is bezig met een haal- en brengservice tussen de Zuidas en zijn pand aan de Overtoom.
Dye Coo
Textiel verven met CO2 – in plaats van met water en chemicaliën – scheelt een hoop milieuvervuiling. Dit bracht Reinier Mommaal en Geert Woerlee op het idee om Dye Coo te beginnen. Inmiddels staan er drie verfmachines in Thailand en één in Taiwan. Hun technologie wordt gebruikt door Adidas en Nike. Nike en IKEA zijn aandeelhouder.
Kleding.nl
De vier ondernemers achter Kleding.nl waren van mening dat de consument door de vele webshop door de bomen het bos niet meer zag. Met hun website, die geen webshop maar een zoekmachine is, scheppen zij orde in de chaos. Kleding.nl zet het aanbod van alle webwinkels bij elkaar en sluist de koper bij de betaling door naar de webwinkel zelf. Doordat Kleding.nl zich niet meer inkoop en distributie bezighoudt kan volledig gefocust worden op bieden van het totaalaanbod.
Mud Jeans
Bert van Son combineert duurzaamheid met een betaalbare prijs door recycling. De spijkerbroeken van zijn merk Mud Jeans zijn gemaakt van dure Italiaanse stoffen en worden na het dragen vermaald tot kleine vezels. Door toevoeging van nieuwe vezels kan weer een sterke stof worden geweven. Hierdoor kosten Mud Jeans niet meer dan een gewone merkbroek. In de nabije toekomst hoopt Bert van teruggenomen jeans ook hoodies of gestonewashede spijkerbroeken te kunnen maken.