Stella McCartney wint rechtszaak om merknaam
Modeontwerper Stella McCartney is – met succes – in oppositie gekomen tegen de registratie van de merknaam ‘St Ella New York’ door een Australisch cosmeticabedrijf. Volgens Stella McCarney, die Down Under luxeartikelen als tassen, kleding en parfum verkoopt, zou (de uitspraak van) de ‘St Ella’ teveel lijken op haar eigen merknaam.
Uitspraak
Wong Kwai Hua, de eigenaar van St Ella, betoogde dat de bedrijfsnaam moet worden uitgesproken als ‘Saint Ella’, en kan daarom geen sprake zijn van verwarring. Stella McCartney voerde op haar beurt aan dat Australiërs een luie uitspraak zouden hebben en hierdoor niet goed articuleren of letters inslikken. Fonetisch zal St Ella daarom hetzelfde klinken als ‘Stella’. De rechter gaf de Britse ontwerpster gelijk.
Inbreuk op de loer
Voor het Australische advocatenkantoor Clayton Utz komt de beslissing niet als een verrassing. “Het is niet ongewoon dat mensen naar manieren zoeken om een slaatje te kunnen slaan uit een bekend merk, zoals hier geprobeerd werd”, aldus één van de partners. “De rechter kijkt daarom niet alleen of de merken er hetzelfde eruitzien, maar ook of deze hetzelfde klinken.” Bekende merken zijn op hun beurt weer altijd alert op namaak, omdat dit hun reputatie kan schaden.
Wat mag nu wel en wat mag niet? Bekijk de Europese richtlijnen voor de mode!