TOP

Street X Active: highlights van de Berlijnse beurzen

Sportieve mode en fashionable sportlijnen: tijdens de Berlijnse vakbeurzen waren athleisure en streetwear groots vertegenwoordigd. Verder valt op dat in de zomer van 2018 vernieuwing hand in hand gaat met overduidelijke retro-invloeden. Een aantal highlights op een rij.

Enkele opvallende trends en ontwikkelingen die Textilia’s Street X Active-redacteur spotte op onder meer Premium, Panorama, Seek en Bright:  

 Logo’s

De logotrend zet komende zomer onverminderd door. Gezien de verkoopresultaten van deze zomer hebben veel aanbieders hoge commerciële verwachtingen van deze tendens. Dus zijn veel jacks, sweaters, T-shirts en trainingsbroeken – vooral bij retro sportmerken als Helly Hansen, Champion, Ellesse , Starter en K-Swiss – volop voorzien van grote logo’s. Maar ook andere merken, als Lee, Colmar en Northsails, laten zich niet onbetuigd. De laatste twee merken presenteerden onder meer jacks met opvallende eighties/nineties geïnspireerde allover naamlogo’s.

1

Colmar

Windbreakers

Het windbreakerjack is bezig met een opmerkelijke opmars. Op de diverse beurzen zagen we hem in verschillende varianten en materialen. Van sterke ripstop-stof en denim tot kleurrijke retro-colourblocking en logo’s. Voor wie zich richt op festivalgangers is dit een onmisbaar item.

2

Denimlab

Retro sportjacks- en pakken

De ooit zo verafschuwde campingsmokings blijven in het modebeeld, liefst in de bekende eighties/nineties stoffen en kleurstellingen. Voordeel van deze artikelen is dat de herkenning – en de hang – naar deze tijden weer ontzettend groot is. Tip: combineer met de eveneens veel geziene badslippers!

3

The Silted Company

Outdoor = fashion

Op Premium, maar ook op Seek en Bright, viel het grote aantal aantrekkelijk gestylede outdoorcollecties op. Kledingstukken en accessoires met modische trekjes, maar voorzien van functionele – water- en windproof – eigenschappen. Zo behandelde Matsumoto denim en klassieke Britse stoffen als Harris Tweed zodanig dat ze waterbestendig zijn geworden.   

4

Matsumoto

Capsulecollectie

Ook gezien en gehoord: merken die geen enorme hoofdcollecties (meer) voeren, maar kleinere capsulelijnen die meer inspelen op het juiste lever- en draagmoment. Lois is een van die aanbieders. Zo kan het dat op de stand bij Premium ook fat cord (brede corduroy) broeken voor de oktober/november-levering hingen. Arthur van Rongen, van Lois Nederland: “Wat heb je aan een winterjas in juli? We werken naast onze basiscollectie liever flexibel en kunnen gelukkig snel schakelen met onze eigen fabrieken in Spanje.”

6

Lois

Bewustzijn

Opvallend was het mode-activisme op de diverse events. Verschillende exposanten toonden nadrukkelijk waar ze maatschappelijk gezien voor staan: een betere, schonere wereld/milieu en/of betere productie/werkomstandigheden. Een goed teken dat de modebranche werkt aan verbetering op diverse gebieden. 

5

Alive and Kickin