Street X Active: highlights van de Berlijnse beurzen
Enkele opvallende trends en ontwikkelingen die Textilia’s Street X Active-redacteur spotte op onder meer Premium, Panorama, Seek en Bright:
Logo’s
De logotrend zet komende zomer onverminderd door. Gezien de verkoopresultaten van deze zomer hebben veel aanbieders hoge commerciële verwachtingen van deze tendens. Dus zijn veel jacks, sweaters, T-shirts en trainingsbroeken – vooral bij retro sportmerken als Helly Hansen, Champion, Ellesse , Starter en K-Swiss – volop voorzien van grote logo’s. Maar ook andere merken, als Lee, Colmar en Northsails, laten zich niet onbetuigd. De laatste twee merken presenteerden onder meer jacks met opvallende eighties/nineties geïnspireerde allover naamlogo’s.
Colmar
Windbreakers
Het windbreakerjack is bezig met een opmerkelijke opmars. Op de diverse beurzen zagen we hem in verschillende varianten en materialen. Van sterke ripstop-stof en denim tot kleurrijke retro-colourblocking en logo’s. Voor wie zich richt op festivalgangers is dit een onmisbaar item.
Denimlab
Retro sportjacks- en pakken
De ooit zo verafschuwde campingsmokings blijven in het modebeeld, liefst in de bekende eighties/nineties stoffen en kleurstellingen. Voordeel van deze artikelen is dat de herkenning – en de hang – naar deze tijden weer ontzettend groot is. Tip: combineer met de eveneens veel geziene badslippers!
The Silted Company
Outdoor = fashion
Op Premium, maar ook op Seek en Bright, viel het grote aantal aantrekkelijk gestylede outdoorcollecties op. Kledingstukken en accessoires met modische trekjes, maar voorzien van functionele – water- en windproof – eigenschappen. Zo behandelde Matsumoto denim en klassieke Britse stoffen als Harris Tweed zodanig dat ze waterbestendig zijn geworden.
Matsumoto
Capsulecollectie
Ook gezien en gehoord: merken die geen enorme hoofdcollecties (meer) voeren, maar kleinere capsulelijnen die meer inspelen op het juiste lever- en draagmoment. Lois is een van die aanbieders. Zo kan het dat op de stand bij Premium ook fat cord (brede corduroy) broeken voor de oktober/november-levering hingen. Arthur van Rongen, van Lois Nederland: “Wat heb je aan een winterjas in juli? We werken naast onze basiscollectie liever flexibel en kunnen gelukkig snel schakelen met onze eigen fabrieken in Spanje.”
Lois
Bewustzijn
Opvallend was het mode-activisme op de diverse events. Verschillende exposanten toonden nadrukkelijk waar ze maatschappelijk gezien voor staan: een betere, schonere wereld/milieu en/of betere productie/werkomstandigheden. Een goed teken dat de modebranche werkt aan verbetering op diverse gebieden.
Alive and Kickin