TOP

Tips: Hoe haalden kleine Amerikaanse webshops meer omzet (door social media)

Volgens comScore Inc ging niet alle online-Kerstomzet in de VS naar de grote spelers. De inzet van sociale media heeft de kleinere Amerikaanse webshops een flinke omzetplus gegeven tijdens de feestdagen. Textilia verzamelde tips om dit kunstje na te doen.

Door hun beste klanten te benaderen via sociale media met zeer gerichte acties, hebben veel kleinere niche webwinkeliers in de VS hun vierde kwartaal goed weten af te sluiten. Volgens Jim Okamura van het Amerikaanse retailadviesbureau Okamura Consulting, vroeg dit van de kleinere webwinkels wel een voortdurende focus op de klant.

Hoe geef je de omzet in je webwinkel een boost via social media? Textilia verzamelde de tips uit het artikel van Internetretailer.com:

– Zorg dat je client relations management software geschikt is voor een koppeling aan social media en koppel je Twitter en Facebook accounts eraan.

Beloon klanten die zich aanmelden als volgers van jouw social media accounts. Geef je klanten bijvoorbeeld een puntentegoed dat zij kunnen besteden in jouw webshop. Eventueel met een clausule van een bepaald aantal punten en een minimum orderbedrag.

– Het loyalty programma van web geurenwebwinkel Sentury Club deelde punten uit aan volgers elke keer als zij Scentiments.com noemden in hun tweets en updates. Dat leverde in de eerste twee weken meer dan 2000 klanten.

– Richt je je op een niche, zorg dan dat je in de vakanties en rond feestdagen zichtbaar bent voor je klanten (lees: actief met social media), want jouw klanten zijn in hun vrije tijd op zoek naar dat ene speciale artikel in jouw niche-webshop. Hierin kun je je voorsprong op de grote aanbieders nemen.

– Communiceer via social media prikkels als gratis verzending of verzending tegen gereduceerd tarief.

– Genereer traffic naar je webwinkel via goed getimede gepersonaliseerde e-mail campagnes met het oog op speciale momenten in jaar. Niet alleen Kerst en Pasen, maar zeker ook Valentijn en verjaardag.

– En doe dit ruim van tevoren, nog voor de klant zelf aan zijn verjaardag heeft gedacht, zodat klanten daadwerkelijk de kans krijgen om bij jou te kopen.

– Wees eerder dan anderen met je acties en kortingen. Samen met het gratis verzenden gaf dit in een van de webshops een omzetstijging van 16% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

– Het echte succes zit ‘m in de mix. Online shoppers moeten met jouw prijzen, jouw assortiment en jouw productkennis niet om je heen kunnen. Daarin ben je de grotere spelers voor. Bazuin het rond via twitter met inhoudelijke zaken en niet alleen maar acties.

– Breid je assortiment uit met een nieuwe niche die gerelateerd is aan je bestaande niche. Een online koffiewinkel startte bijvoorbeeld met allerlei toebehoren van koffiezetapparaten, naast alle soorten koffie die het al verkocht. Natuurlijk twitter je daarover!

– Denk op tijd aan cadeausets en verpakkingen als de feest- en andere hoogtijdagen eraan komen, maar vooral ook aan last-minute geschenken en kleinigheidjes. Laat de klant wel via social media weten dat zijn aankoop nu verpakt wordt!

– Bedenk dat jouw voorsprong op de grote aanbieders aankomt op jouw inventiviteit en flexibiliteit.

– Social media ten slotte zijn de uitgelezen tools om de klant van jouw voorsprong op de grote jongens op de hoogte te houden.