TOP

TME 2010: Drie succesvolle ondernemers

Aan het einde van dag gaven drie ondernemers een kijkje in hun eigen online keuken. Hoe hebben zij het aangepakt en waarom onderscheiden zij zich van andere retailers? Joël Ferdinandus van LokalHeroz, André Kolenbrander van WE en Berthil van den Brink van Berthil.nl vertelden elk in 15 minuten hun verhaal.

Joël Ferdinandus van LokalHeroz en Maarten Reijgersberg van Rauw ConceptConsultancy
Ondernemer Joël Ferdinandus van LokalHeroz in Rotterdam vertelde in 15 minuten hoe hij door slim gebruik van social media wereldberoemd is geworden in Nederland. Hij is misschien wel één van de actiefste en bekendste modedetaillisten op Twitter, met 1200 volgers. Hij ‘tweet’ over nieuwe merken en producten in zijn winkel, kondigt acties en events aan, maar tipt ook inspirerende websites, boeken, films en hotspots. Zoveel extra tijd kost het volgens hem niet eens. “Je bent als winkelier toch niet continu aan het verkopen. Op dooie uurtjes in de winkel heb je de tijd om op internet te kijken en berichten te plaatsen. En dat wordt erg gewaardeerd door mijn volgers.”

Een belangrijke tip: vond niet opnieuw het wiel uit, raadpleeg een expert. Voor LokalHeroz is dat Maarten Reijgersberg van Rauw ConceptConsultancy, dat adviseert, cursussen aanbiedt en zelfs ‘social media-abonnementen’ waarmee je het bijhouden kunt uitbesteden. Hij tipte het nog niet zo bekende sociale medium Foursquare, waarmee je via je mobiel kunt zien welke leden er op dezelfde locatie zijn. Interessant voor ondernemers, door bijvoorbeeld een gerichte actie te sturen naar iedereen op een bepaalde plek.

Bekijk hier het filmpje dat het duo op de presentatie liet zien…

André Kolenbrander, brand experience manager van modeketen WE
Met veel enthousiasme werd brand experience manager van modeketen WE, André Kolenbrander, ontvangen. Zijn verhaal ging over het nieuwe concept van WE, dat interessante technologieën gebruikt zoals de Twitterspiegel. Daarmee kan de klant zijn outfit met één druk op de knop naar vrienden sturen. Kolenbrander: “En daar kunnen wij ons emailbestand weer mee aanvullen.” Verder vertelt hij over de WE online store, “waar producten die in de winkel zijn uitverkocht, online besteld kunnen worden.” Verder start WE een uitgebreid onderzoek naar het aantal passanten, hoeveel er voor de etalage blijven staan en hoe lang ze kijken. Lees hier meer over het nieuwe concept, bekijk er ook beelden van de winkel.


Berthil van den Brink, marketing- en internetspecialist van Berthil.nl

Geen mode-man, maar wel de kracht achter het succes van de webshop Hippest.nl, profileert Berthil van den Brink zich. Hij is de allerlaatste spreker van TME en noemt de opkomst van webshops een bedreiging voor diegenen die alleen met een stenen winkel actief zijn: “De webwinkel kan steeds meer tippen aan de stenen winkel.” “Een baan van 9 tot 5 verandert in het nieuwe werken, smartphones zijn de vervangers van de laptops en Youtube zal groter worden dan Google”, voorspelt Van den Brink. Om te overleven zul je als stenen winkel het web op moeten, met een eigen webshop en via de inzet van social media als twitter, facebook en Youtube. Het is nu een hype. Profiteer ervan.”

Bekijk hier een filmpje dat Van den Brink tijdens zijn presentatie liet zien…