TOP

TME 2010: Learnshops en expertsessies

De hele dag door waren er interessante learnshops en expertsessies te volgen waar bezoekers konden aanschuiven. De rode draad was natuurlijk de 'virtual future'. Een kleine greep uit het aanbod…

Learnshops

Op de de eerste etage werd een drietal learnshops gegeven. Zo vertelde Koen Snoeren van onderzoeksbureau GfK Panelservices Benelux (op zijn vijftigste verjaardag!) over de ontwikkelingen op het gebied van online koopgedrag. Zo staat Nederland in de top 5 van Europa en is het aantal transacties in het eerste half jaar met 34% gestegen als in dezelfde periode vorig jaar. Online shoppen is een blijvertje.

Ard van Leeuwen van e-commerce retailbureau Kega hield een helder verhaal over hoe je van die enorme online groeipotentie gebruik kunt maken aan de hand van tien succesfactoren. Bijvoorbeeld: Lever je goederen volgens afspraak, behandel je trouwe klanten als VIP en zorg in je webshop voor kwalitiatieve afbeeldingen en uitgebreide productomschrijvingen. Hoe meer informatie je geeft, hoe eerder een bezoeker geneigd zal zijn tot aanschaf over te gaan.

Pieter Slagter van Corporate Mobile Messaging (CM), dat onder meer tv-show So You Think You Can Dance en de Amber Alert faciliteert, sprak over de mogelijkheden van de mobiele telefoon voor de modebranche. Vooral op het gebied van marketing is de smartphone een interessante tool. Maar naast het gebruik van sms voor bijvoorbeeld sms&win-acties, is de telefoon ook zeer geschikt om mee te betalen. Dit zal volgens Slagter de komende jaren alleen maar toenemen.

Expertsessies

Op de tweede verdieping vonden de hele dag door expertsessies plaats, vijftien in totaal. Daar kwamen onder meer de onderwerpen aan bod: wat is er anders aan inkopen voor een webshop, hoe creeer je omzet met social media of hoe werkt online marketing. Hieronder hebben we twee sessies kort uitgelicht.

Webgains: verhoog je omzet met online marketing
“Tijd hebben en maken voor je online shop is heel belangrijk”, zegt Leonie Jongerius, directeur van Webgains Benelux als ze haar expertsessie ‘Verhoog je omzet met online marketing’ begint. Tijdens de sessie laat Jongerius zien welke marketingmiddelen de zichtbaarheid en verkoopcijfers van een webshop stimuleren. Haar tip: “kijk naar je concurrenten. In Groot-Brittannië maken bijna alle modewebsites gebruik van kortingscodes” eindigt Jongeruis de sessie enthousiast: “Kortingscodes zijn heel belangrijk”. Meer informatie over online marketing? www.webgains.nl

WebArchitects: ik wil een webshop. En nu?
Heb je besloten om een webshop te starten maar geen idee waar je moet beginnen? De vrolijke en enthousiaste Jeroen van Stijn, sales directeur van internetbureau WebArchitects gaf tijdens de expertsessie ‘Ik wil een webshop. En nu?’, antwoord op de meest basale vragen. Hoe registreer ik een domeinnaam, of waar zet ik mijn website neer? Dat van Stijn precies weet wat zich in de online wereld afspeelt, werd tijdens de sessie wel duidelijk.

“Zorg voor links in de teksten op je website. Hierdoor kom je bij Google hoger in de zoeklijst te staan en word je site sneller door bezoekers gevonden”, aldus Van Stijn. Meer weten? www.webarchitects.nl