TOP

Valk & Co Maatkleding: ‘Bij ons draait het om advies, niet om verkoop’

Nick Valk besloot op 25-jarige leeftijd een winkel in maatkleding voor mannen te beginnen. Begin augustus 2017 gingen de deuren open van zijn winkel Valk & Co Maatkleding in Apeldoorn: ​“Wat ik belangrijk vind is adviseren, niet verkopen of doordrukken."
Textilia sprak met Nick Valk, eigenaar van de recent geopende Valk & Co Maatkleding in Apeldoorn. 
 
Hoe is het zo gekomen dat je – op zo’n jonge leeftijd – een maatkledingwinkel bent begonnen?
 
“Mijn fascinatie voor pakken begon toen ik ongeveer veertien jaar oud was. Toen ben ik ook jasjes en pakken gaan dragen. Een mooi, goed zittend pak is als een harnas: het geeft je zelfvertrouwen. Het kan een persoon echt versterken. Ondanks mijn liefde voor kleding ben ik eerst een andere kant opgegaan; ik ben rechten gaan studeren maar ben daarnaast altijd werkzaam geweest in de kleding. Zo heb ik vijf jaar in een maatkledingwinkel gewerkt. Daar heb ik alles geleerd, over de verschillende stoffen, over hoe je klanten kunt adviseren etcetera. Daarnaast heb ik bij meesterkleermakers cursussen gevolgd. Toch ben ik na verloop van tijd in de confectie gaan werken en merkte toen wat een wereld van verschil dat is met de maatkledingbranche. In die winkel werd van me verwacht dat ik klanten kon overtuigen – ook als ze een bepaald kledingstuk niet helemaal mooi vonden -, maar dat wilde ik niet. Ik wil geen dingen verkopen waar klanten niet volledig achter staan. Toen ik niet verder kon bij dat bedrijf, was het voor mij het moment om de stap te nemen om voor mezelf te beginnen in maatkleding. In 2016 ben ik gestart als travelling tailor: ik kwam bij mannen thuis en op kantoor om hen een pak aan te meten.”
 
Waarom besloot je dan een winkelruimte te betrekken?
 
“Ik merkte dat mensen, vooral in het oosten van het land, het niet altijd prettig vinden om een vreemde in hun huis te onthalen. Ze gaan veel liever naar een winkel toe, dan kunnen ze ook zelf beslissen wanneer ze weggaan. Daarom dacht ik: “ik moet een winkel openen”. Het brengt veel voordelen met zich mee. Zo hangen er nu een stuk of tien verschillende pakken in verschillende stoffen in de winkel als voorbeeld voor klanten, zodat ze een idee krijgen wat er mogelijk is. Als travelling tailor kon ik vaak maar één voorbeeldpak met me meenemen. Omdat je met maatkleding iets maakt wat nog niet bestaat, moet je klanten helpen met het visualiseren van een pak.”

 

Valk  Co Maatkleding1
De pas geopende winkelruimte van Valk & Co Maatkleding

 

 
Wat maakt jouw winkel anders dan andere aanbieders van maatpakken?
 
“Wat ik belangrijk vind is adviseren, niet verkopen of doordrukken. Op het moment dat je voldoet aan de wensen van de klant, dan komt die verkoop vanzelf. Dat is ook mijn ervaring in de afgelopen jaren. Daarnaast werken wij enkel met natuurlijke materialen. Zo hebben we ongeveer 3.000 verschillende stoffen, van zuiver scheerwol tot kasjmier en mohair, maar geen enkele stof is een blend met polyester. Dat geldt ook voor onze binnenvoeringen: het is of zijde of satijn. Ook doen we niet aan volledig geplakte pakken. Bij ons is half-canvas (een jasje waarbij het onderste deel geplakt is, red.) de standaard. Dat heeft als voordeel is dat het de levensduur van een pak verlengt, maar ook een stuk comfort met zich meebrengt. Het binnenwerk wordt normaal allemaal geplakt, Op het moment dat je het half canvas of full canvas pak maakt, gaat het comfort vele malen omhoog. Plus: dan is het niet zo erg als je pak een keer nat wordt. Als een geplakt pak nat wordt, gaat de stof door het lijm bobbelen.”
 
Wie zijn jullie klanten?
 
“Onze jongste klant is achttien jaar; die komt bij ons voor een mooi zittend jasje en een pak voor een gala. Onze oudste klant is 84 jaar, die meneer vindt gewone confectiebroeken niet comfortabel genoeg. Dat geeft dus aan: we doen meer dan alleen maar pakken. We maken ook overhemden, losse jasjes en broeken op maat. Uiteraard hebben we ook veel zakelijke klanten en mannen die gaan trouwen, die wel voor een twee- of driedelig pak komen. Vooral voor die laatste groep is maatkleding ideaal, want je kunt je pak volledig afstemmen op de dag en op de bruid.”   
 
Denk je dat steeds meer mannen gaan kiezen voor maatkleding?
 
“Wat je ziet is dat veel merken die pakken aanbieden, kiezen voor de goedkoopste stoffen en productiemethodes. Men wil tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en men wordt niet meer geinformeerd over het materiaal waar een pak van wordt gemaakt. Ik heb in het verleden – toen ik nog in de confectie werkte – dikwijls gezien dat mannen een pak van 149 euro kochten en dan al na twee maanden uit hun broek waren gescheurd. Zoals mijn opa altijd zegt ‘goedkoop is duurkoop’, want na twee maanden kun je een nieuw pak kopen. Een maatpak is een investering: wij beginnen vanaf 498 euro, maar voor die prijs mag je verwachten dat het pak minimaal vijf jaar meegaat. Dan valt de prijs uiteindelijk – als je de kosten per jaar uitrekent – ook wel mee. Bovendien oogt het pak mooier en kan dit een klant professioneel gezien ook verder brengen.”