Van Dijk Waalwijk maakt ruimte voor Suitsupply [Interview]
Hans, is dit gerucht waar?
“Deels. We gaan inderdaad een groot deel van de winkel inruimen voor Suitsupply. Onze winkel bestaat nu deels uit premium merken en anderzijds uit merken in het midden-segment. Dit deel gaat nu plaatsmaken voor Suitsupply. Een soort gigantische shop-in-shop van ruim 300 vierkante meter. Het premium-gedeelte blijft, maar wordt ook verbouwd. Dit wordt een soort gentlemen’s wardrobe, waarover ik binnenkort meer kan melden.”
Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
“Ik heb de afgelopen tijd met veel bewondering gekeken naar hoe Fokke (de Jong, red.) zijn merk in het buitenland uitrolt. De winkels in Shanghai en Johannesburg zijn echt waanzinnig vernieuwend. Dat is echt wel een dingetje hoor. Toen wij elkaar op een gegeven moment spraken en ik hem vroeg waarom wij de Jort-collectie eigenlijk niet verkochten, is het balletje gaan rolletje. We voelden al snel intuïtief dat we bij elkaar pasten en dezelfde visie hadden.”
En dat is?
“Dat winkelen een opwindende ervaring moet zijn. Ondernemers hebben het tegenwoordig vaak over een ‘bijzondere ervaring’ en ‘beleving’, wij vinden dat je er gewoon opgewonden van moet worden. Daarnaast vind ik dat je als winkel met een multi-merkenformule altijd de allerbeste en meest relevante merken moet aanbieden. Mensen moeten wel een reden hebben om naar Waalwijk te komen. Suitsupply is op zijn gebied wat mij betreft de allerbeste en meest relevante van dit moment. In Nederland, maar ook gedeeltelijk wereldwijd. Mannen zijn rationele kopers, die graag zekerheid hebben. Als zij een pak nodig hebben voor een goede prijs, dan gaan ze naar Suitsupply. En bij ons kunnen ze dat vinden, plus nog veel meer.”
Ben je niet bang dat het Suitsupply gedeelte ten koste gaat van je premium-merken?
“Nee, wat mij betreft is het niet ‘of-of’ maar ‘en-en’. We verkopen aan dames ook al jaren Vila en Max Mara naast elkaar en dat gaat prima. Mensen kopen allang niet meer alleen duur of alleen goedkoop. Suitsupply zie ik overigens niet als een goedkoop merk, maar als ‘preis wert’ zoals ze dat in Duitsland zeggen. Wij geloven juist dat het voor alle partijen een meerwaarde zal hebben.”
Behalve voor de merken die eruit gaan dan.
“Klopt, voor sommige merken was het wel even slikken. Maar als je zoiets doet, kan je het niet half doen. Suitsupply heeft nu eenmaal die ruimte nodig om het concept goed neer te zetten. In totaal zijn er zo’n 7 tot 10 merken met deze omschakeling gemoeid. Maar ik heb met alle merken een goede verhouding en ze hebben het dan ook allemaal heel sportief opgevat. We zoeken ook per merk naar een passende oplossing en afhandeling. Zo gaan we van Gant bijvoorbeeld wel de dameslijn verkopen.”
Wat voor financiële afspraken heb je met Suitsupply gemaakt?
“Daar doe ik geen uitspraken over. Maar laten we zeggen dat we een overeenkomst hebben waar we allebei gelukkig van worden. Als je kijkt naar hoeveel aandacht Suitsupply op dit moment krijgt in het buitenland, voel ik me best vereerd dat ze dit met ons willen doen.”
Tot slot: wanneer gaat dit allemaal gebeuren?
“Snel, we gaan al in augustus open met de nieuwe winkel. De officiële opening zal rond 4 en 5 september plaatsvinden.”