
Van ‘Gen Z yellow’ tot de heuptas: 4x gespot op de catwalk voor mannen
Kleur van een generatie
De nieuwe millennial pink, zo wordt ‘Gen Z yellow’ al genoemd. De kleur staat ook wel bekend als ‘notice me yellow’ en wordt gelinkt aan generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010). De kleur (of eigenlijk meer een handvol tinten, van lichtgeel tot mosterd) heeft razendsnel aan populariteit gewonnen. De meeste merken gebruiken Gen Z yellow als accent (Andrea Crews, Louis Vuitton, Y-3), maar er zijn ook modehuizen die voor van top tot teen gele outfits gaan. Dat levert zonnige plaatjes op.
(Foto 1: Andrea Crews, 2: Louis Vuitton, 3: Maison Margiela, 4: Walter van Beirendonck, 5-6: Y-3)
Man & tas
Voor herfst-winter 2018-2019 was er bijna geen modehuis dat zijn mannelijke modellen zónder tas de catwalk op stuurde. We zagen ze in alle vormen en maten voorbij komen. Opvallende nieuwkomer – of eigenlijk terugkomer – is het heuptasje of de fanny pack. Populair in de jaren negentig, daarna jarenlang een mode-faux pas, maar inmiddels weer een gewild item.
(Foto 1-2: Cerruti, 3: Christian Dada, 4: Etudes, 5: Kenzo, 6: Louis Vuitton)
Glans maar
De schoenen mogen komend winterseizoen gezien worden. Voor het najaar van 2018 zien we veel glanzende finishes en lakleer. Zoals bij Louis Vuitton, die stevige boots van een titaniumkleurige afwerking voorzag, en Kenzo, die koos voor een goudkleurige finishing.
(Foto 1: Ami Alexandre Mattiussi, 2: Kenzo, 3-4: Berluti, 5: Louis Vuitton, 6: Maison Margiela)
Snowboots
De man hoeft het komende winter niet koud te hebben. Eerder zagen we al dat modische afgeleiden van de snowboots hun opmars maken in de vrouwencollecties, en het lijkt erop dat de trend nu ook naar het mannensegment doorsijpelt. Verschillende merken gingen aan de slag met eigen variaties op de snowboot. Thom Browne leukt ‘m op met enorme ‘puffy’ beenbeschermers, White Mountaineering gaat voor een draagbaarder exemplaar met teddy details.
(Rij 1: Boris Bidjan Saberi, 2: White Mountaineering, 3: Thom Browne)