Vier winkeltypes met een toekomst
Volgens onderzoeksbureau GfK zullen fysieke winkels door de opkomst van nieuwe koopkanalen niet uit het straatbeeld verdwijnen. Wel zullen fysieke winkels een andere functie krijgen, namelijk die van flagship store, showroom, multichannel store of pick-up store.
Flagship stores
Er lijkt geen dag voorbij te gaan of er opent een nieuwe flagship store. Flagship stores zijn winkels met het complete assortiment van één merk, die als doel hebben emotie aan het merk te koppelen en het gewenste imago in de hoofden van klanten te ‘planten’.
Showrooms
De uitkomst voor een online shop: een beeldgeoriënteerde winkel met geselecteerde en exclusieve opvallende producten. Consumenten kunnen er kijken en proberen, om vervolgens via internet het artikel te bestellen.
Multichannel stores
Een multichannel store focust op de bestverkopende items en heeft een online bestelmogelijkheid in de winkel. Hierdoor combineert het offline met online. Outdoor winkel Bever werd vorige maand tot beste multichannel winkel verkozen.
Pick-up stores
In pick-up stores kunnen klanten hun online orders afhalen. De locatie en toegankelijkheid zijn belangrijke voorwaarden. De zichtbaarheid voor klanten en het behouden van klanten zijn de voornaamste doelstellingen van pick-up stores.