
Vijf tips van Dear Fashion Diary-auteur Laura de Jong
Online communicatie en branding specialist Laura de Jong vertaalde in haar presentatie op TME haar boek Dear Fashion Diary naar concrete tips voor modeondernemers. Hoe maak je je merk duurzamer en persoonlijker? Textilia somt de belangrijkste punten op.
Storytelling
Klanten horen graag het verhaal achter een product. Maar waarom een verhaal vertellen als je de klant het verhaal ook kunt laten beleven? Laat dus zien waar de stoffen vandaan komen, wie het product heeft gemaakt en waar dat gebeurde. Studio Jux bedacht de ‘handshake’, waarmee je door middel van een nummer op het product de persoon erachter kunt opzoeken.
Het waszakje
Perfectly Basics bedacht iets slims om klanten te binden: het waszakje. Zo blijft het product dat de klant koopt langer mooi, en blijft de associatie met het merk dus positief. Maar er is meer: het logo van Perfectly Basics staat groot op het waszakje, waardoor de klant bij iedere wasbeurt aan het merk wordt herinnerd. Drie keer raden waar de klant de volgende keer koopt…
Personal branding
Je merk is meer dan gewoon een merk; het is een persoon en je winkel is zijn of haar huis. Richt je pand dus zo in dat het de hele lifestyle van je merk ademt. Waar houdt jou merk van? Denk aan muziek, boeken en moodboards, en trek dit ook door naar social media. Mooi voorbeeld is winkel Grandpa in Stockholm.
Organiseer!
Nodig klanten uit om hun oude kleding mee te nemen, en laat een stylist daar iets voor hen bijzoeken. Een kleurconsulent inhuren kan natuurlijk ook. Of iemand die jouw basic producten kan customizen. Tot slot is het organiseren van een workshop of ruilfeestje in je winkel een goed idee. Klanten trekken is één ding, verkopen komt daarna wel.
Maak het persoonlijk
Of je nu verjaardagskaarten verstuurt aan vaste klanten, een thank-you-note schrijft bij een online bestelling, of vertelt hoe een klant een item op verschillende manieren kan stylen: persoonlijkheid is welkom. Gebruik jouw kennis om een klant te helpen met op maat gemaakte kledingadviezen. En door een kopje koffie of glaasje champagne voelt iedere klant zich geliefd.