Wat doen de online bestedingen in 2014? *
Uit de tweede Thuiswinkel Markt Monitor van dit jaar blijkt dat er in de eerste helft van 2014 online 6,58 miljard euro is uitgegeven. De totale online omzet wordt voor dit jaar geschat op 13,5 miljard euro. Dat is een groei van 6 procent ten opzichte van 2013.
Aankopen
Nederlandse consumenten deden in het eerste half jaar van 2014 ruim 53 miljoen aankopen via internet. Elke aankoop kostte gemiddeld dus 124,15 euro. Naar verwachting zullen er in het hele jaar 110 miljoen online aankopen wordt gedaan. De tweede helft van 2014 zal dus iets meer gekocht worden dan de eerste helft.
Kopers
Circa 11,76 miljoen Nederlanders kochten in het eerste halfjaar van 2014 online. Dat is 85 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Een derde van de online kopers deed (ook) een mobiele aankoop. Totaal zijn dan 4 miljoen mobiele kopers.
Kanalen
De tablet is het meest gebruikte mobiele aankoopkanaal. Een kwart van de mobiele kopers deed minimaal een keer aan mobiele aankoop met een tablet. De tablet is inmiddels verantwoordelijk voor 10 procent van de online bestedingen. De smartphone werd door 15 procent van de Nederlanders gebruikt voor een online aankoop en is goed voor 2 procent van de online omzet. Het grootste gedeelte (46 procent) van de online omzet wordt via laptops gerealiseerd.
Van alle online kopers kocht 2 procent ook online producten of diensten in een fysieke winkel. Dit door middel van een tablet of internetzuil. Het is de eerste keer dat GfK dit heeft gemeten.
Online aandeel
Van alle bestedingen in Nederland werd 18 procent online uitgegeven. Van alle aankopen werd 4 procent online gedaan.
2013
Ten opzichte van 2013 groeide de online bestedingen in het eerste halfjaar van 2014 met een kleine 6 procent. De online bestedingen aan producten groeiden zelfs met 17 procent. De online bestedingen aan diensten daalden met 3 procent. In 2013 gaven Nederlandse consumenten online 10,6 miljard euro uit aan bijna 100 miljoen aankopen.
De Thuiswinkel Markt Monitor is gebaseerd op een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door GfK, mede mogelijk gemaakt door PostNL, in opdracht van Thuiswinkel.org.
Lees ook: Nederland derde e-commercemarkt van West-Europa