TOP

Webwinkels en e-fulfilmentbedrijven moeten samenwerken

De opkomst van online shoppen vraagt om een efficiënt logistiek proces. Volgens onderzoeksbureau Panteia besteden webwinkels hier echter nog onvoldoende aandacht aan. Hoe moet het wel?

Uit onderzoek van Panteia – in samenwerking met ING en Transport en Logistiek Nederland – blijkt dat webwinkels en e-fulfilmentbedrijven elkaar nog niet goed weten te vinden, laat staan begrijpen. Webwinkels interesseren zich niet altijd in logistiek, terwijl e-fulfilmentbedrijven – die ervoor zorgen dat online bestelde producten ook daadwerkelijk bij de eindconsument aankomen – te weinig reclame voor zichzelf maken en zich te weinig verdiepen in het businessmodel van de klant.

Opkomst e-commerce

Gezien de opkomst van e-commerce en het groeiende aantal webshops is het cruciaal dat webwinkels en e-fulfilmentbedrijven gaan samenwerken. Niet zelden gaat een webshop immers failliet door een slecht werkend logistiek proces, of realiseert een e-fulfilmentbedrijf niet goed dat e-fulfilment verschilt van traditionele fulfilment.

Schakel hulp in

Lars Heugel vertelde het vorige week al tijdens het congres Fashion Forum: ‘zorg dat je de logistiek ‘achter’ je webshop goed in orde hebt, bijvoorbeeld door het uit te besteden aan PostNL.’ Op de website van PostNL vind je verschillende diensten die je kunnen helpen met fulfilment. Een andere optie is Shipwire. Deze handige dienst voor retailondernemers regelt de logistiek achter jouw online shop. Hierdoor kun je kosten besparen en meer verkopen. De prijs is afhankelijk van het aantal bestellingen, de omvang van je producten, en de afstand van het transport.

Download hier het rapport van het onderzoek van Panteia.

Vandaag werd eveneens bekend dat CB en Fashionweels hun krachten in fashion logistiek gaan bundelen.