Wie is de meest waardevolle moderetailer van Europa?
In het rapport Best Retail Brands 2014 rangschikt merkenadviesbureau Interbrand de vijftig meest waardevolle retailers van Europa op merkwaarde. De merkwaarde wordt bepaald door drie factoren: financiële prestaties, rol in het aankoopproces van de consument en het concurrentievermogen tegenover andere merken. De top 5 van de totale ranglijst bestaat uit H&M, Ikea, Zara, Carrefour en Tesco. Albert Heijn staat als enige Nederlandse retailer op plaats 26.
Moderetailer
De meest waardevolle moderetailer van Europa is de Zweedse modeketen H&M. Volgens Interbrand blijft H&M klanten aanspreken door modieuze kleding aan te bieden voor een betaalbare prijs. Voorbeelden hiervan zijn: de recent uitgebrachte trouwjurk voor 99 euro en de diverse samenwerkingen met bekende modeontwerpers. Daarnaast heeft het merk in 2013 bijna iedere dag een nieuwe winkel geopend.
Top tien meest waardevolle moderetailers:
Retailer |
Plek in ranglijst |
Waarde (in dollars) |
H&M |
1 |
18,1 miljard |
Zara |
3 |
10,8 miljard |
M&S |
6 |
5,6 miljard |
Next |
16 |
1,4 miljard |
Mango |
17 |
1,3 miljard |
Bershka |
18 |
1,2 miljard |
El Corte Ingles |
19 |
1,0 miljard |
Massimo Dutti |
25 |
907 miljoen |
Asos |
29 |
661 miljoen |
John Lewis |
39 |
427 miljoen |