
‘Winkelen via tablet heeft tijd nodig’ [interview]
Vier op de tien consumenten met een tablet is niet bereid om online bestellingen te betalen met het mobiele apparaat. Wel gebruiken consumenten de tablet steeds meer ter inspiratie en om zich te oriënteren. Dat blijkt uit het onderzoek van Noviodata onder duizend tabletgebruikers, in opdracht van het media adviesbureau Stroom.
Scherm
Het belangrijkste obstakel zou de grootte van het scherm zijn. Maar volgens Jongen hoeft dit consumenten er niet van te weerhouden om aankopen te doen. “De grootte van het scherm is niet het probleem, webwinkels moeten zorgen dat hun site is aangepast aan het scherm.”
“Toen de mogelijkheid kwam om online te winkelen met de smartphone moesten de webshops ook worden aangepast. Webwinkeliers zijn nog onvoldoende in staat om dat allemaal te realiseren. Het moet eerst prioriteit krijgen en het kost veel geld en tijd”, zegt Jongen.
Aanpassingen
Volgens Jongen is alleen het aanpassen van de schermgrootte niet voldoende. “Eigenlijk moet voor een goede webshop alles opnieuw worden gemaakt: speciaal aangepast per apparaat. Voor ieder scherm zijn nou eenmaal andere eisen.”
Jongen geeft aan dat de prioriteit van een aangepaste webshop gepaard zal gaan met de verkoop en het gebruik van de tablet. “Als steeds meer consumenten online aankopen gaan doen via de tablet, dan moeten webwinkeliers wel zorgen voor een goedwerkende, aangepaste webshop.”
Veiligheid
Naast de schermgrootte zou ook het gevoel van onveiligheid bij verstrekking van persoonlijke gegevens de consumenten tegenhouden. Jongen denkt dat het vooral tijd nodig heeft. “Vijftien jaar geleden was winkelen via de desktop ook nieuw en spannend: mensen wisten niet precies hoe het werkte en of het wel goed verliep. Nu is dat allemaal vanzelfsprekend.”
Webshops kunnen het proces wel stimuleren volgens Jongen. “Webwinkeliers moeten het vertrouwen winnen van de consument. Dat kan door een goede uitstraling en door de juiste informatie te bieden op de juiste plek én op het goede moment.” Thuiswinkel.org heeft een kwaliteitskeurmerk ontwikkeld voor webshops om het vertrouwen in online kopen bij consumenten te bevorderen: het Thuiswinkel Waarborg.
Betaalproces
Thuiswinkel.org is momenteel bezig om het betaalproces te verbeteren. “Het is belangrijk dat het online betaalproces sneller wordt”, vertelt Jongen. “Het moet mogelijk worden dat consumenten met één klik op de knop een aankoop kunnen doen.
Thuiswinkel.org is met de banken in gesprek om dat te realiseren. “Online betalen kan beter en het moet gewoon zo goed en snel mogelijk. Consumenten willen nou eenmaal steeds meer”, zegt Jongen.
Modewebshops
De directeur van Thuiswinkel.org vertelt dat vooral bij modewebshops de beleving erg belangrijk is: veel (bewegende) beelden zouden de online beleving vergroten. “Daarnaast willen consumenten de producten goed kunnen zien, van alle kanten. En met een persoonlijke één-op-één relatie kunnen webshops het vertrouwen winnen van consumenten. Veel webwinkeliers hebben een enorm aanbod en richten zich op alles en iedereen, maar het moet juist allemaal persoonlijker en bewegelijker”, zegt Jongen.
Over Thuiswinkel.org
Thuiswinkel.org is een belangenvereniging voor webwinkels in Nederland en telt ongeveer 2000 leden die online producten en diensten aan consumenten verkopen. Zij komen onder andere uit de sectoren fashion, home & garden, technics/IT/office, consumer electronics en sport/toys.